Search
Now showing items 1-10 of 14
Avgörande designprinciper för användbarhet En kvalitativ studie av designens betydelse för utveckling av eHälsosystem
(2016-12-09)
Hälsa och välmående är stora centrala frågor i dagens samhälle. Med dagens teknikutveckling finns stor potential att med hjälp av teknik bidra till hälsoA förbättrande åtgärder istället för att teknik förknippas med ...
Design av plattformar för användargenererat innehåll En studie av en gemenskap för delning av innehåll
(2015-10-22)
Användargenererat innehåll av olika slag blir allt vanligare idag och plattformar och verktyg för att skapa
och dela detta innehåll blir allt fler. Ett av de största hindren för användardeltagande på plattformar ...
Användarorienterad informationsdesign - En ansats mot ett nytt intranät i Mölndals stad
(2007-04-25)
En användarorienterad ansats till design av intranät svarar mot behovet av att skapa ett
användbart arbetsverktyg som stödjer användarnas behov i deras vardagliga arbetssituationer.
Användarnas beteende kan betraktas ur ...
Beteendepåverkande designaspekter inom social media
(2013-09-20)
Uppsatsen tar avstamp i debatten rörande beteenden i social media. Tidigare forskning
har främst fokuserat på användarens roll och ansvar medan synen på tekniken, som
moraliskt neutral, har dominerat. Studien har sin ...
Barnsligt lätt att hitta rätt? En observationsstudie om hur barn navigerar mobila applikationer
(2014-07-04)
Barns användning av mobila enheter ökar konstant och sprider sig allt längre ner i åldrarna. I
Sveriges skolor investeras det enormt på att utöka informationsteknologi (IT)-användandet,
och i förskolor är mobila enheter ...
Att designa för usability i mobila GIS
(2009-06-30)
Användningen av mobila system ökar idag. I takt med att användningen ökar ställs
högre krav på god usability. Nästan 50 % av defekterna i programvaror kan härröras till
usability‐problem. Denna uppsats behandlar unika ...
Att tydliggöra krav på IT genom användarmedverkan och prototyping – IT-stöd för operativ räddningstjänst
(2007-04-20)
The purpose of this master thesis is to examine the possibility to clarify the user’s
requirements on Information Technology (IT) by using user involvement and
prototyping. User involvement as a concept is commonly ...
CSCW-system – Framtidens patientinteraktion
(2008-06-30)
Tester på människor, så kallade kliniska studier, är en viktig del i utvecklingen av nya
läkemedel och samtidigt en stor kostnad för läkemedelsföretag. Framförallt när patienterna
finns på många olika platser blir processen ...
Health games – healthy in what way?
(2015-10-12)
Background: Games and gamification for health have become a trending topic. Due to a conceptual confusion about both health and games it can be difficult to use available know-ledge and research about games for health. ...
Hälsofrämjande applikationer – vinstskapande gimmick eller värdeskapande produkt? En studie av ramverk och riktlinjer för individens långsiktiga användande av hälsofrämjande applikationer.
(2016-12-09)
Utbudet av olika former av hälsofrämjande mobila applikationer har de senaste åren ökat rejält på bland annat App Store och Google Play. Dessa applikationer kan hjälpa användaren att få en bra överblick över sin träning, ...