Att beakta eller att inte beakta kön? En kvalitativ intervjustudie om socialsekreterares arbete med barn och unga ur ett genusvetenskapligt och queerteoretiskt perspektiv.
Abstract
Studiens syfte var att få kunskap om hur socialsekreterare beaktar barn och ungas kön, könsuttryck och könsidentitet i bedömningar gällande behov av insatser samt val av insatser inom den sociala barnavården. För att besvara studiens syfte har en kvalitativ intervjustudie genomförts med fem socialsekreterare som arbetar med barn och ungdomar. Analysen gjordes med utgångspunkt i ett genusvetenskapligt och queerteoretiskt perspektiv, där Hirdmans (1988) begrepp genussystem och genuskontrakt använts. Studiens resultat visade att kön spelar roll för hur klienter och deras utsatthet begripliggörs, samt hur insatser utformas. Ett ideal om könsblindhet identifierades i socialsekreterarnas berättelser, vilket innebär en syn om
att kön inte bör beaktas vid bedömningar av beslut om insats eller val av insats. Resultatet visar dock att stereotypa föreställningar och antaganden upprätthålls och reproduceras i socialtjänstens arbete. Parallellt med idealet om könsblindhet visar sig en norm om normkritik existera. Det normkritiska förhållningssättet inom socialtjänstens arbete visar sig antas i arbetet med HBTQ+-personer och inte i arbetet med klienter som identifierar sig med sitt födelsekön.
Degree
Student essay
Date
2025-05-09Author
Skeppstedt, Hanna
Karlsson, Fanny
Keywords
könsidentitet
socialtjänst
queerteori
genussystem
barn och ungdomar
Language
swe