• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Historical Studies / Institutionen för Historiska studier
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för historiska studier
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Historical Studies / Institutionen för Historiska studier
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för historiska studier
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Enhetsskolans införande i Stenungsund. En del av en större kommunutveckling under perioden 1935–1962

Abstract
Den här uppsatsen undersöker hur enhetsskolans införande i Stenungsund gick till. Utifrån fyra olika faktorer ramar uppsatsen in vägen mot en enhetsskola i den här nybildade kommunen. Dessa fyra faktorer är själva enhetsskolans införande i sig, Centralskolans tillkomst, kommunsammanslagningen och industrins etablering. Det som uppsatsen frågar sig är hur processen mot enhetsskolans etablering i Stenungsund såg ut under åren 1935 till 1962. Med hjälp av kommunarkivet i Stenungsund har politiska protokoll undersökts för att kunna besvara frågan. Det är en fallstudie som jämför utvecklingen i Stenungsund över tid, från tiden innan kommunsammanslagningen till enhetsskolans införande 1962. Detta görs utifrån ett konflikt- och argumentationsperspektiv för att fånga upp helheten i utvecklingen under den här tiden på den här platsen. Resultatet visade att konflikt förekom speciellt i samband med kommunsammanslagningen och Centralskolans tillkomst. Industriutvecklingen var mer smärtfri där i synnerhet en stor aktör, Fritz Kåremar, verkade för en samverkan mellan skolutveckling och kommunutveckling i stort. En slutsats som drogs var att en nationell reform i form av enhetsskolans införande, innebar stora förändringar för den enskilda familjen. På olika sätt förändrades vardagen för många människor med livsstilsförändring till följd. Centralskolans tillkomst i kommunen var en försmak på vad enhetsskolereformen ett decennium senare skulle innebära. Trots att storindustri skulle etablera sig i kommunen under samma tid verkade det vålla mindre oro bland folket. Tvärtom lyckades Stenungsund väva samman alla förändringar på ett lyckosamt sätt. Centralskolan banade vägen för enhetsskolan och kommunsammanslagningen banade vägen för kommunutvecklingen med industrietableringen i spetsen. Summa summarum verkade de nationella reformerna vara mindre populära än kommunutvecklingen i stort.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/86833
Collections
  • Kandidatuppsatser / Institutionen för historiska studier
View/Open
Student essay (689.8Kb)
Date
2025-05-06
Author
Nilsson, Kevin
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV