• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Stommen” och ”Spindeln i nätet” Några specialpedagogers uppfattningar av yrkesroll och arbetsuppgifter i anpassad grundskola

Abstract
Specialpedagogens yrkesroll och arbetsuppgifter inom anpassad grundskola beskrivs som komplex och varierade beroende på lokala organisatoriska förutsättningar. Rollen präglas av en balans mellan individuellt stöd till elever och skolövergripande arbete, vilket inkluderar samarbete med andra yrkesgrupper och bidrag till skolutveckling. Arbetsuppgifterna och yrkesrollen ofta otydligt definierade, vilket kan påverka yrkesutövarnas uppfattning om sitt uppdrag och deras möjligheter att bidra till en inkluderande skolmiljö. Syfte: Att undersöka hur specialpedagoger uppfattar sin yrkesroll och sina arbetsuppgifter samt bidra till förståelsen av deras funktion i anpassad grundskola. Teori: Systemteori används för att analysera hur specialpedagogens arbete påverkar skolsystemet på individ-, grupp- och organisationsnivå. Metod: Semistrukturerade intervjuer genomfördes med sju specialpedagoger i en större svensk kommun med en fenomenografisk ansats. Resultat: Studien visar att specialpedagoger arbetar på flera nivåer – från direkta insatser för elever till handledning av kollegor och strategiskt utvecklingsarbete. Yrkesrollen och arbets-uppgifter präglas av otydlighet, vilket skapar variation i yrkesutövningen beroende på skolorganisationens lokala kontext. Många upplever att samarbetsformer och förväntningar inte alltid är tydligt definierade, vilket påverkar effektiviteten i arbetet. Slutsats: För att stärka specialpedagogens yrkesroll och bidra till en mer inkluderande skola behövs tydligare riktlinjer och en gemensam förståelse för yrkesrollen. Ökat fokus på samarbete, samsyn och helhetsperspektiv kan bidra till att specialpedagoger bättre kan balansera direkta elevinsatser med strategiska och långsiktiga utvecklingsinsatser för skolsystemet i stort.
Degree
Student Essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/85456
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
Student essay (579.7Kb)
Date
2025-03-05
Author
El-Mustapha, Mariam
Keywords
Specialpedagog
Yrkesroll
Anpassad grundskola
Fenomenografi
Inkludering
Samarbete
Systemteori
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV