• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärares uppfattningar om ämnesöverskridande undervisning genom estetiska uttrycksätt

Abstract
En granskning av Skolinspektionen (2018) visar på stora kvalitetsskillnader på förskolor i Sverige, detta kan leda till att det inte blir en likvärdig utbildning för barnen på de olika förskolorna i landet. Granskningen visar att undervisning som målstyrd process behöver befästas som en del av det pedagogiska arbetet med barn i förskolan. Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med estetiska uttryckssätt som ämnesöverskridande undervisning i förskolan. Vi har inspirerats av aktionsforskning för att undersöka förskollärares uppfattningar om ämnesöverskridande undervisning genom estetiska uttrycksätt. Vi planerade och genomförde en filmad aktion med musik och matematik som sedan använts som diskussionsunderlag vid intervjuerna. I Studien undersöks även vilka möjligheter och hinder de sju intervjuade förskollärarna på de tre olika förskolorna ser i undervisningen. Efter genomförd undersökning visar resultaten att majoriteten av förskollärarna önskar att arbeta mer med ämnesöverskridande undervisning genom dans, musik och drama. Dock lyfter de intervjuade förskollärarna i denna studie att de hindras av hur obekväma de är att undervisa genom estetiska uttrycksätt, vilket kan påverkas av hur mycket eller lite utbildning förskollärarna fått kring estetiska uttrycksätt i förskollärarutbildningen.
URI
https://hdl.handle.net/2077/85309
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
östlundjohanna_276653_9541448_LÖXV2G_H24_Lisa Granesäter Johansson, Sandra Andersson, Johanna Östlund.pdf (812.8Kb)
Date
2025-01-16
Author
Östlund, Johanna
Granesäter Johansson, Lisa
Andersson, Sandra
Keywords
Estetiska uttrycksätt, Förskollärares arbetssätt, Utbildning, Ämnesöverskridande undervisning,
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV