Förskollärares uppfattningar om ämnesöverskridande undervisning genom estetiska uttrycksätt
Abstract
En granskning av Skolinspektionen (2018) visar på stora kvalitetsskillnader på förskolor i Sverige, detta kan leda till att det inte blir en likvärdig utbildning för barnen på de olika förskolorna i landet. Granskningen visar att undervisning som målstyrd process behöver befästas som en del av det pedagogiska arbetet med barn i förskolan.
Syftet med studien är att undersöka hur förskollärare arbetar med estetiska uttryckssätt som ämnesöverskridande undervisning i förskolan. Vi har inspirerats av aktionsforskning för att undersöka förskollärares uppfattningar om ämnesöverskridande undervisning genom estetiska uttrycksätt. Vi planerade och genomförde en filmad aktion med musik och matematik som sedan använts som diskussionsunderlag vid intervjuerna. I Studien undersöks även vilka möjligheter och hinder de sju intervjuade förskollärarna på de tre olika förskolorna ser i undervisningen.
Efter genomförd undersökning visar resultaten att majoriteten av förskollärarna önskar att arbeta mer med ämnesöverskridande undervisning genom dans, musik och drama. Dock lyfter de intervjuade förskollärarna i denna studie att de hindras av hur obekväma de är att undervisa genom estetiska uttrycksätt, vilket kan påverkas av hur mycket eller lite utbildning förskollärarna fått kring estetiska uttrycksätt i förskollärarutbildningen.
Date
2025-01-16Author
Östlund, Johanna
Granesäter Johansson, Lisa
Andersson, Sandra
Keywords
Estetiska uttrycksätt, Förskollärares arbetssätt, Utbildning, Ämnesöverskridande undervisning,
Language
swe