• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Utan språk är man både blind och döv, fast man både ser och hör!” Ett utvecklingsarbete om flerspråkighet i förskolan

Abstract
Utvecklingsarbetets syfte är att bidra med kunskap kring hur förskolans personal kan arbeta för att gynna de flerspråkiga barnens språkutveckling på såväl deras modersmål som på det svenska språket. Studien fokuserar på aktiviteter och material som kan stimulera språkinlärningen och vilket förhållningssätt som pedagogerna bör ha för att möjliggöra detta. Frågeställningarna vi utgår ifrån lyder: Hur kan de aktiviteter som har implementerats under utvecklingsarbetet stimulera flerspråkiga barnens språkutveckling? Och På vilket sätt kan pedagogernas förhållningssätt möjliggöra eller försvåra barnens lärande inom både sitt modersmål och i svenska språket? Utvecklingsarbetet tillämpar en kvalitativ metod med utgångspunkt i aktionsforskning. Vi har haft ett nära samarbete med förskollärarna som arbetar på avdelningen där studien gjorts och tagit del av deras mångåriga erfarenheter av förskolans lärandemiljö och barns utveckling. Aktionerna har analyserats utifrån ett sociokulturellt perspektiv och de fyra centrala begrepp som används är: mediering, appropriering, proximala utvecklingszon och scaffolding. Materialet har samlats in genom intervjuer, observationer, videoinspelningar, reflektionssamtal med arbetslaget och loggbok. Resultatet visar att de implementerade aktiviteterna har gett de flerspråkiga barnen möjlighet att utveckla det svenska språket och deras modersmål. För att skapa en röd tråd i de implementerade aktiviteterna kom vi i vår studie fram till, att det var fördelaktigt att arbeta utifrån en saga. Pedagogens förhållningssätt och det konkreta materialet hjälpte barnen att skapa sig en djupare förståelse för ordens betydelse. Resultatet visar också att det finns en komplexitet i att arbeta med språkutveckling när de kommer till de barnen med annat modersmål och att det finns en osäkerhet hos pedagogerna kring hur man skall arbeta med det. Det krävs tid att implementera modersmålsfrämjande stöd i förskolans alla vardagsrutiner.
URI
https://hdl.handle.net/2077/85242
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
lagerströmmatilda_259858_8705966_LÖXV2G_terminV24_Matilda Lagerström, Heidi Ölnes.pdf (1.230Mb)
Date
2024-05-30
Author
Lagerström, Matilda
Ölnes, Heidi
Keywords
Flerspråkiga barn, förskola, modersmål, språkstimulerande aktiviteter och flerspråkighet
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV