Flerspråkighet och högläsning i förskolan - Ett utvecklingsarbete med aktionsforskning kring förskollärarnas arbete med högläsning som språkfrämjande aktivitet för flerspråkiga barn.
Abstract
Denna studie sätter ljus på förskollärares syn och arbete med högläsning som språkfrämjande
aktivitet för flerspråkiga barn. I takt med att förskolorna blir alltmer mångkulturella med barn
från olika språkliga bakgrunder är det av intresse att studera hur förskollärare ser och arbetar
med högläsning för att ge flerspråkiga barn en likvärdig möjlighet att ta del av undervisningen
och utveckla sitt språk på förskolan. Syftet med studien är alltså att genomföra en
aktionsforskning där pedagogernas arbete med högläsning ska utvecklas för att ge flerspråkiga
barn förutsättningar att ta del av en likvärdig undervisning. För att uppnå syftet har fyra
frågeställningar formulerats. Frågorna som besvaras i denna studie är Hur ser sex förskollärare
på högläsning som en språkfrämjande pedagogisk metod, för flerspråkiga barn? Vilka metoder
och strategier använder de sex förskollärare i sitt arbete med högläsningen som
språkfrämjande aktivitet för flerspråkiga barn? Hur kan pedagogernas arbetsmetoder
utvecklas, för ett gemensamt och enhetligt arbete med högläsningen, i syfte att erbjuda alla
barn en likvärdig undervisning med lika förutsättningar? Och Hur kan de flerspråkiga
pedagogernas kunskaper nyttjas för att stärka barnens språk och väcka intresse och nyfikenhet
för högläsningsaktiviteten på förskolan?
För att besvara frågeställningen har intervjuer med sex förskollärare, loggboksskrivande,
dokumentationer och observationer av flera högläsningssituationer genomförts. Dessa utgör
empirin i denna studie som analyseras med hjälp av tematisk analysmetod och som tolkas med
grund i det sociokulturella perspektivet.
Studiens resultat visar att förskollärarna behöver ha ett enhetligt förhållningssätt när de arbetar
med högläsning för att främja flerspråkiga barns språkutveckling. De behöver skapa sig
kompetens för att bemöta och stödja flerspråkiga barn och stödja barnen att bygga broar mellan
sitt modersmål och det svenska språket. Studien visar alltså att förskolläraren ansvarar för att
skapa lärorika, stimulerande och inkluderande lässituationer som bjuder in till samtal och
diskussioner.
Date
2024-05-30Author
Gerges, Mariam
Keywords
Högläsning, flerspråkighet, sociokulturellt perspektiv, språkutveckling
Language
swe