• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Flerspråkighet och högläsning i förskolan - Ett utvecklingsarbete med aktionsforskning kring förskollärarnas arbete med högläsning som språkfrämjande aktivitet för flerspråkiga barn.

Abstract
Denna studie sätter ljus på förskollärares syn och arbete med högläsning som språkfrämjande aktivitet för flerspråkiga barn. I takt med att förskolorna blir alltmer mångkulturella med barn från olika språkliga bakgrunder är det av intresse att studera hur förskollärare ser och arbetar med högläsning för att ge flerspråkiga barn en likvärdig möjlighet att ta del av undervisningen och utveckla sitt språk på förskolan. Syftet med studien är alltså att genomföra en aktionsforskning där pedagogernas arbete med högläsning ska utvecklas för att ge flerspråkiga barn förutsättningar att ta del av en likvärdig undervisning. För att uppnå syftet har fyra frågeställningar formulerats. Frågorna som besvaras i denna studie är Hur ser sex förskollärare på högläsning som en språkfrämjande pedagogisk metod, för flerspråkiga barn? Vilka metoder och strategier använder de sex förskollärare i sitt arbete med högläsningen som språkfrämjande aktivitet för flerspråkiga barn? Hur kan pedagogernas arbetsmetoder utvecklas, för ett gemensamt och enhetligt arbete med högläsningen, i syfte att erbjuda alla barn en likvärdig undervisning med lika förutsättningar? Och Hur kan de flerspråkiga pedagogernas kunskaper nyttjas för att stärka barnens språk och väcka intresse och nyfikenhet för högläsningsaktiviteten på förskolan? För att besvara frågeställningen har intervjuer med sex förskollärare, loggboksskrivande, dokumentationer och observationer av flera högläsningssituationer genomförts. Dessa utgör empirin i denna studie som analyseras med hjälp av tematisk analysmetod och som tolkas med grund i det sociokulturella perspektivet. Studiens resultat visar att förskollärarna behöver ha ett enhetligt förhållningssätt när de arbetar med högläsning för att främja flerspråkiga barns språkutveckling. De behöver skapa sig kompetens för att bemöta och stödja flerspråkiga barn och stödja barnen att bygga broar mellan sitt modersmål och det svenska språket. Studien visar alltså att förskolläraren ansvarar för att skapa lärorika, stimulerande och inkluderande lässituationer som bjuder in till samtal och diskussioner.
URI
https://hdl.handle.net/2077/85238
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
gergesmariam_233998_8828056_Mariam_Gerges_-570628088.pdf (696.9Kb)
Date
2024-05-30
Author
Gerges, Mariam
Keywords
Högläsning, flerspråkighet, sociokulturellt perspektiv, språkutveckling
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV