• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vi förskollärarstudenter valde matematik som ämnesområde i detta utvecklingsarbete för att specificera oss på det matematiska som sker i barnens fria lek eftersom vi uppmärksammat att det var något som behövde utvecklas. Matematikundervisning sker oftast under planerade omständigheter och reflekteras även där, men när det gäller den spontana vardagliga matematikundervisningen är den inte lika tydlig och reflekteras inte över. Syftet med studien är att studera hur och om förskollärare fångar upp och bygger vidare på matematiken i barnens fria lek och skapar matematiska lärmiljöer därefter. Detta sker utefter våra forskningsfrågor som lyder följande: Hur kan förskolläraren fånga upp matematiken som ämnesområde i barnens spontana lek i vardagen? Hur kan förskolläraren skapa en lekresponsiv undervisning i fokus på ämnesområdet matematik och skapa matematiska lärmiljöer i samspel med barnen? Vi har utgått från tidigare forskning gällande tidig matematik och lek ifrån Göteborgs universitetsbiblioteks databas där alla artiklar är peer reviewed granskade som innebär att de är vetenskapliga. Vi har vid tre tillfällen på varsin avdelning observerat med hjälp av ljudinspelning och fältanteckningar, detta gjordes tillsammans med en förskollärare på varje avdelning som i sin tur intervjuades. Det viktigaste resultat som framgick var att förskollärare behöver vara närvarande och medforskande i barns fria lek i fokus på matematik. De behöver också vara lyhörda samt nyfiken på det barnen gör för att nå ett delat fokus, detta för att implementera och uppmärksamma det matematiska som sker och att vara observant gällande barns intresse och dess skiftningar, bygga vidare på dessa utifrån ett matematiskt perspektiv.

Abstract
Vi förskollärarstudenter valde matematik som ämnesområde i detta utvecklingsarbete för att specificera oss på det matematiska som sker i barnens fria lek eftersom vi uppmärksammat att det var något som behövde utvecklas. Matematikundervisning sker oftast under planerade omständigheter och reflekteras även där, men när det gäller den spontana vardagliga matematikundervisningen är den inte lika tydlig och reflekteras inte över. Syftet med studien är att studera hur och om förskollärare fångar upp och bygger vidare på matematiken i barnens fria lek och skapar matematiska lärmiljöer därefter. Detta sker utefter våra forskningsfrågor som lyder följande: Hur kan förskolläraren fånga upp matematiken som ämnesområde i barnens spontana lek i vardagen? Hur kan förskolläraren skapa en lekresponsiv undervisning i fokus på ämnesområdet matematik och skapa matematiska lärmiljöer i samspel med barnen? Vi har utgått från tidigare forskning gällande tidig matematik och lek ifrån Göteborgs universitetsbiblioteks databas där alla artiklar är peer reviewed granskade som innebär att de är vetenskapliga. Vi har vid tre tillfällen på varsin avdelning observerat med hjälp av ljudinspelning och fältanteckningar, detta gjordes tillsammans med en förskollärare på varje avdelning som i sin tur intervjuades. Det viktigaste resultat som framgick var att förskollärare behöver vara närvarande och medforskande i barns fria lek i fokus på matematik. De behöver också vara lyhörda samt nyfiken på det barnen gör för att nå ett delat fokus, detta för att implementera och uppmärksamma det matematiska som sker och att vara observant gällande barns intresse och dess skiftningar, bygga vidare på dessa utifrån ett matematiskt perspektiv.
URI
https://hdl.handle.net/2077/85237
Collections
  • Examensarbeten / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande
View/Open
engemilssonella_263394_8706909_LÖXV2G_V24_Ella Eng Emilsson, Nina Villarroel Möller-2.pdf (794.4Kb)
Date
2024-05-30
Author
Eng Emilsson, Ella
Villarroel Möller, Nina
Keywords
Fri lek, barncentrerad och lärarstyrd matematikundervisning, förskollärare som närvarande och medforskande, aktionsforskning
Language
swe
Metadata
Show full item record

Related items

Showing items related by title, author, creator and subject.

  • Principen om barnens bästa i asylprocessen. De romska och ashkaliska barnen. 

    Lundahl, Johanna (2013-10-04)
    Principen om barnets bästa är en oerhört betydelsefull princip i den svenska rättsordningen, även inom utlänningslagstiftningen. Jag har i denna uppsats avsett att granska huruvida Migrationsöverdomstolen samt migrations ...
  • Maskuliniteter och jämställdhetsarbete - En genusvetenskaplig granskning av metodmaterialet allan för samtalsgrupper inom Rädda Barnen och Rädda Barnens Ungdomsförbund 

    Eklund, Hanna (2013-02-27)
    Rädda Barnen och Rädda Barnens Ungdomsförbund har ett projekt som heter allan. Det är ett jämställdhetsarbete med samtalsgruppsverksamhet för fjortonåriga killar. Uppsatsen granskar metodmaterialet för dessa samtalsgrupper ...
  • Vikten av att prata med barnen, inte om barnen En kvalitativ studie om utredande socialsekreterares upplevelser av att beakta barns delaktighet och barns perspektiv 

    Nyman, Cornelia; Mazetti, Josefine (2021-01-15)
    Syftet med denna studie var att undersöka hur ett urval av socialsekreterare upplever sig göra barn delaktiga och beakta barns perspektiv i LVU-utredningar som berör barn under 15 år. För att besvara studiens syfte ...

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV