Vi förskollärarstudenter valde matematik som ämnesområde i detta utvecklingsarbete för att specificera oss på det matematiska som sker i barnens fria lek eftersom vi uppmärksammat att det var något som behövde utvecklas. Matematikundervisning sker oftast under planerade omständigheter och reflekteras även där, men när det gäller den spontana vardagliga matematikundervisningen är den inte lika tydlig och reflekteras inte över. Syftet med studien är att studera hur och om förskollärare fångar upp och bygger vidare på matematiken i barnens fria lek och skapar matematiska lärmiljöer därefter. Detta sker utefter våra forskningsfrågor som lyder följande: Hur kan förskolläraren fånga upp matematiken som ämnesområde i barnens spontana lek i vardagen? Hur kan förskolläraren skapa en lekresponsiv undervisning i fokus på ämnesområdet matematik och skapa matematiska lärmiljöer i samspel med barnen? Vi har utgått från tidigare forskning gällande tidig matematik och lek ifrån Göteborgs universitetsbiblioteks databas där alla artiklar är peer reviewed granskade som innebär att de är vetenskapliga. Vi har vid tre tillfällen på varsin avdelning observerat med hjälp av ljudinspelning och fältanteckningar, detta gjordes tillsammans med en förskollärare på varje avdelning som i sin tur intervjuades. Det viktigaste resultat som framgick var att förskollärare behöver vara närvarande och medforskande i barns fria lek i fokus på matematik. De behöver också vara lyhörda samt nyfiken på det barnen gör för att nå ett delat fokus, detta för att implementera och uppmärksamma det matematiska som sker och att vara observant gällande barns intresse och dess skiftningar, bygga vidare på dessa utifrån ett matematiskt perspektiv.
Abstract
Vi förskollärarstudenter valde matematik som ämnesområde i detta utvecklingsarbete för att specificera oss på det matematiska som sker i barnens fria lek eftersom vi uppmärksammat att det var något som behövde utvecklas. Matematikundervisning sker oftast under planerade omständigheter och reflekteras även där, men när det gäller den spontana vardagliga matematikundervisningen är den inte lika tydlig och reflekteras inte över. Syftet med studien är att studera hur och om förskollärare fångar upp och bygger vidare på matematiken i barnens fria lek och skapar matematiska lärmiljöer därefter. Detta sker utefter våra forskningsfrågor som lyder följande: Hur kan förskolläraren fånga upp matematiken som ämnesområde i barnens spontana lek i vardagen? Hur kan förskolläraren skapa en lekresponsiv undervisning i fokus på ämnesområdet matematik och skapa matematiska lärmiljöer i samspel med barnen? Vi har utgått från tidigare forskning gällande tidig matematik och lek ifrån Göteborgs universitetsbiblioteks databas där alla artiklar är peer reviewed granskade som innebär att de är vetenskapliga. Vi har vid tre tillfällen på varsin avdelning observerat med hjälp av ljudinspelning och fältanteckningar, detta gjordes tillsammans med en förskollärare på varje avdelning som i sin tur intervjuades. Det viktigaste resultat som framgick var att förskollärare behöver vara närvarande och medforskande i barns fria lek i fokus på matematik. De behöver också vara lyhörda samt nyfiken på det barnen gör för att nå ett delat fokus, detta för att implementera och uppmärksamma det matematiska som sker och att vara observant gällande barns intresse och dess skiftningar, bygga vidare på dessa utifrån ett matematiskt perspektiv.
Date
2024-05-30Author
Eng Emilsson, Ella
Villarroel Möller, Nina
Keywords
Fri lek, barncentrerad och lärarstyrd matematikundervisning, förskollärare som närvarande och medforskande, aktionsforskning
Language
swe
Metadata
Show full item recordRelated items
Showing items related by title, author, creator and subject.
-
Principen om barnens bästa i asylprocessen. De romska och ashkaliska barnen.
Lundahl, Johanna (2013-10-04)Principen om barnets bästa är en oerhört betydelsefull princip i den svenska rättsordningen, även inom utlänningslagstiftningen. Jag har i denna uppsats avsett att granska huruvida Migrationsöverdomstolen samt migrations ... -
Maskuliniteter och jämställdhetsarbete - En genusvetenskaplig granskning av metodmaterialet allan för samtalsgrupper inom Rädda Barnen och Rädda Barnens Ungdomsförbund
Eklund, Hanna (2013-02-27)Rädda Barnen och Rädda Barnens Ungdomsförbund har ett projekt som heter allan. Det är ett jämställdhetsarbete med samtalsgruppsverksamhet för fjortonåriga killar. Uppsatsen granskar metodmaterialet för dessa samtalsgrupper ... -
Vikten av att prata med barnen, inte om barnen En kvalitativ studie om utredande socialsekreterares upplevelser av att beakta barns delaktighet och barns perspektiv
Nyman, Cornelia; Mazetti, Josefine (2021-01-15)Syftet med denna studie var att undersöka hur ett urval av socialsekreterare upplever sig göra barn delaktiga och beakta barns perspektiv i LVU-utredningar som berör barn under 15 år. För att besvara studiens syfte ...