• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Att uppnå legitimitet: Detaljhandelsföretag strategiska kommunikation genom årsredovisningar, - En jämförande studie över tid

Abstract
Bakgrund och problematisering: Årsredovisningar är betydelsefulla redskap för att kommunicera både finansiell och icke finansiell information. Dessa finansiella dokument har kommit att förändrats från att vara text fokuserade till mer interaktiva och visuella rapporter. Detta medför större krav på trovärdighet och transparens för att uppnå legitimitet. Idag är det få studier som undersökt hur företagens kommunikation genom årsredovisningar förändrats över tid inom detaljhandelssektorn. Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur kommunikationen i årsredovisningar inom detaljhandelsföretag förändrats över tid. Fokus i studien är att analysera de kommunikationsstrategier som företagen tillämpar för att uppnå målet med legitimitet. Metod: För att besvara studiens forskningsfråga och uppfylla syftet har en kombination av komparativ metod och innehållsanalys tillämpats. Empiriskt material i form av årsredovisningar har hämtats från företagens officiella webbsidor och databaser. Empiri och analys: Empirin bygger på en analys av 30 stycken årsredovisningar från fem olika detaljhandelsföretag under perioden 2011-2013 och 2021-2023. Analysen genomfördes med utgångspunkt i intressentteorin och legitimitetsteorin utifrån analysmodellen. Slutsats: Utifrån analys av de empiriska resultaten kan studien dra slutsatserna att företagen har anpassat och förändrat sin kommunikation i årsredovisningarna för att uppnå legitimitet. Kommunikationen har förändrats över tid för att möta intressenternas förväntningar och krav.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/85160
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
Student essay (590.9Kb)
Date
2025-02-24
Author
Amnäs, Maja
Bauer, Niklas
Series/Report no.
Redovisning
24:32
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV