Att uppnå legitimitet: Detaljhandelsföretag strategiska kommunikation genom årsredovisningar, - En jämförande studie över tid
Abstract
Bakgrund och problematisering: Årsredovisningar är betydelsefulla redskap för att kommunicera både finansiell och icke finansiell information. Dessa finansiella dokument har kommit att förändrats från att vara text fokuserade till mer interaktiva och visuella rapporter. Detta medför större krav på trovärdighet och transparens för att uppnå legitimitet. Idag är det få studier som undersökt hur företagens kommunikation genom årsredovisningar förändrats över tid inom detaljhandelssektorn.
Syfte: Syftet med uppsatsen är att undersöka hur kommunikationen i årsredovisningar inom detaljhandelsföretag förändrats över tid. Fokus i studien är att analysera de kommunikationsstrategier som företagen tillämpar för att uppnå målet med legitimitet.
Metod: För att besvara studiens forskningsfråga och uppfylla syftet har en kombination av komparativ metod och innehållsanalys tillämpats. Empiriskt material i form av årsredovisningar har hämtats från företagens officiella webbsidor och databaser.
Empiri och analys: Empirin bygger på en analys av 30 stycken årsredovisningar från fem olika detaljhandelsföretag under perioden 2011-2013 och 2021-2023. Analysen genomfördes med utgångspunkt i intressentteorin och legitimitetsteorin utifrån analysmodellen.
Slutsats: Utifrån analys av de empiriska resultaten kan studien dra slutsatserna att företagen har anpassat och förändrat sin kommunikation i årsredovisningarna för att uppnå legitimitet. Kommunikationen har förändrats över tid för att möta intressenternas förväntningar och krav.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2025-02-24Author
Amnäs, Maja
Bauer, Niklas
Series/Report no.
Redovisning
24:32
Language
swe