Organisatoriskt engagemang och dess roll för lojalitet. En fallstudie om hur organisatoriskt engagemang uttrycks samt påverkar medarbetares lojalitet i ett SaaS-företag
Abstract
Syftet med denna studie är att fördjupa förståelsen av organisatoriskt engagemang och dess påverkan på medarbetares lojalitet inom ett mindre SaaS-företag. Empirisk data har samlats in genom semistrukturerade intervjuer med samtliga anställda i organisationen samt genom ostrukturerade observationer. Den teoretiska referensramen bygger på Meyer och Allens (1991) trekomponentsmodell (TCM), som omfattar affektivt engagemang, kostnadsbaserat engagemang och normativt engagemang. Analysen visar att företagets familjära kultur och de starka sociala relationerna inom organisationen bidrar till ett högt affektivt engagemang,medan normativa faktorer påverkas av en upplevd känsla av plikt och lojalitet gentemot organisationen. Kostnadsbaserat engagemang styrs huvudsakligen av ekonomiska incitament, såsom provisionsbaserade löner och förmåner. Dessa förmåner skapar en dubbeleffekt genom att öka de ekonomiska och praktiska kostnaderna för att lämna organisationen samtidigt som de bidrar till en känsla av uppskattning och samhörighet, vilket i sin tur stärker det affektiva engagemanget. Resultatet visar däremot på vissa utmaningar, där otydliga karriärvägar och en informell arbetsmiljö kan ha en negativ inverkan på professionaliteten i takt med att organisationen växer. Slutsatsen som dras i studien är att det är av stor vikt att balansera den familjära kulturen med tydliga utvecklingsmöjligheter för att stärka lojaliteten hos medarbetarna.
Degree
Student essay
View/ Open
Date
2025-02-12Author
Schagerberg, Jacob
Nykmark, Emma
Series/Report no.
Management och organisation 25:09
Language
swe