Show simple item record

dc.contributor.authorRahamian, Vida
dc.contributor.authorTilako, Jara
dc.date.accessioned2025-01-31T09:56:55Z
dc.date.available2025-01-31T09:56:55Z
dc.date.issued2025-01-31
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/84801
dc.description.abstractSyftet med studien har varit att utforska skolkuratorers upplevelser av arbetet med att upptäcka högstadieelever som lever i en hedersrelaterad kontext. En kvalitativ forskningsmetod har tillämpats i form av semistrukturerade intervjuer. Totalt har fyra intervjuer genomförts med fyra skolkuratorer som arbetar på fyra olika skolor i två olika kommuner i Sverige. För att analysera studiens empiri har teorierna handlingsutrymme och systemteori använts tillsammans med tidigare forskning. Resultatet i studien tyder på att skolkuratorerna har en rad arbetsstrategier när det gäller att upptäcka elever som lever i en hedersrelaterad kontext och att de organisatoriskt har utrymmet att själva skapa sina egna arbetsstrategier. De centrala strategier som lyftes var att vara synlig och tillgänglig på skolan, att upptäcka kännetecken på utsatthet och att skapa tillitsfulla relationer. Resultatet visar att skolkuratorerna upplever att de befinner sig i en yrkesroll präglad av organisatoriska utmaningar. Skolkuratorerna ser positivt på de arbetssätt som utövas men menar att det finns organisatoriska utmaningar i form av resurser och tid, vilket försvårar möjligheten till att använda dessa arbetsstrategier i den utsträckning som de önskar. Skolkuratorerna lyfter även olika möjligheter i arbetet med hedersrelaterat våld och förtryck att besitta kunskap om hedersrelaterat våld och förtryck som fenomen och att arbeta med elevers värderingar. Skolkuratorers samverkan med andra aktörer såsom lärare och socialtjänsten skildras även i uppsatsen och upplevs vara fungerande.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjecthedersrelaterat våld och förtrycksv
dc.subjectskolkuratorsv
dc.subjecthedersrelaterad kontextsv
dc.subjectsamverkansv
dc.subjectsocialtjänstensv
dc.subjecthandlingsutrymmesv
dc.subjectgräsrotsbyråkratisv
dc.subjectsystemteorisv
dc.titleSKOLKURATORERS ARBETE MED HEDERSRELATERAT VÅLD OCH FÖRTRYCK - En kvalitativ studie om skolkuratorers upplevelser av arbetet med att upptäcka högstadieelever som lever i en hedersrelaterad kontextsv
dc.typeText
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentGöteborg University/Department of Social Workeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för socialt arbeteswe
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record