SKOLKURATORERS ARBETE MED HEDERSRELATERAT VÅLD OCH FÖRTRYCK - En kvalitativ studie om skolkuratorers upplevelser av arbetet med att upptäcka högstadieelever som lever i en hedersrelaterad kontext
Abstract
Syftet med studien har varit att utforska skolkuratorers upplevelser av arbetet med att upptäcka högstadieelever som lever i en hedersrelaterad kontext. En kvalitativ forskningsmetod har tillämpats i form av semistrukturerade intervjuer. Totalt har fyra intervjuer genomförts med fyra skolkuratorer som arbetar på fyra olika skolor i två olika kommuner i Sverige. För att analysera studiens empiri har teorierna handlingsutrymme och systemteori använts tillsammans med tidigare forskning. Resultatet i studien tyder på att skolkuratorerna har en rad arbetsstrategier när det gäller att upptäcka elever som lever i en hedersrelaterad kontext och att de organisatoriskt har utrymmet att själva skapa sina egna arbetsstrategier. De centrala strategier som lyftes var att vara synlig och tillgänglig på skolan, att upptäcka kännetecken på utsatthet och att skapa tillitsfulla relationer. Resultatet visar att skolkuratorerna upplever att de befinner sig i en yrkesroll präglad av organisatoriska utmaningar. Skolkuratorerna ser positivt på de arbetssätt som utövas men menar att det finns
organisatoriska utmaningar i form av resurser och tid, vilket försvårar möjligheten till att använda dessa arbetsstrategier i den utsträckning som de önskar. Skolkuratorerna lyfter även olika möjligheter i arbetet med hedersrelaterat våld och förtryck att besitta kunskap om hedersrelaterat våld och förtryck som fenomen och att arbeta med elevers värderingar. Skolkuratorers samverkan med andra aktörer såsom lärare och socialtjänsten skildras även i uppsatsen och upplevs vara fungerande.
Degree
Student essay
Date
2025-01-31Author
Rahamian, Vida
Tilako, Jara
Keywords
hedersrelaterat våld och förtryck
skolkurator
hedersrelaterad kontext
samverkan
socialtjänsten
handlingsutrymme
gräsrotsbyråkrati
systemteori
Language
swe