Boksamtal med en grupp förskolebarn under 3 år -Ett utvecklingsarbete.
Abstract
Det finns evidens att man i svenska förskolor arbetar otillräckligt med interaktiv högläsning –
boksamtal – trots att forskning indikerar att det är betydelsefullt för barnens språkutveckling.
De som behöver det mest, men får det minst, är de yngsta barnen under 3 år. Det finns
forskning där man har arbetat fram strategier för hur man som vuxen kan leda interaktiv
högläsning. Dessa studier har dock gjorts med vuxen/barn dyader (par). Syftet med den här
studien har varit att utforska hur det går att applicera dessa strategier på en grupp med barn.
Detta är viktigt för att det ska bli genomförbart i förskolans verksamhet. Frågeställningarna
är: 1) Hur fungerar forskningsbaserade strategier för boksamtal med barn under 3 år när de
appliceras på en barngrupp istället för en och en? 2) Vilka strategier ger tydligast och störst
gensvar från barnen och bidrar till deras delaktighet vid interaktiv högläsning? 3)Vad kan
förbättra en pedagogs förutsättningar att framgångsrikt leda en grupp av de yngsta barnen i
interaktiv högläsning? Metoden vi valde för att undersöka detta var aktionsforskning. Inom
ramarna för en studentuppsats får det snarare ses som ett utvecklingsarbete inspirerad av
aktionsforskning. I regelrätt aktionsforskning lyfter arbetslaget ett utvecklingsområde som de
vill förbättra. I den här studien valde vi förskola efter utvecklingsområdet som vi själva
identifierade och vi utförde de flesta aktionerna. Vi höll i boksamtal med 3-5 barn där vi
testade olika forskningsbaserade strategier. Det ingick sammanlagt 6 barn under 3 år i studien.
Vi utgick från barnens grad av engagemang och delaktighet som måttstock för hur väl
strategierna fungerade eller ej. Studiens resultat visar att interaktiv högläsning kan fungera
utmärkt som gruppaktivitet för de yngsta barnen. De strategierna som verkade engagera
barnen mest var när läsaren läste med inlevelse, erbjöd barnen att vända sida och använde sig
av onomatopoesi - lek med ljud.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-12-03Author
Dahlöf, Elsa
Prager, Michelle
Keywords
interaktiv högläsning, boksamtal, litteracitet, onomatopoesi, förskolegrupp
Language
swe