Show simple item record

dc.contributor.authorNjie, Mbayang
dc.contributor.authorCetin, Suzan
dc.contributor.authorMohamed, Najma
dc.date.accessioned2024-12-03T10:50:44Z
dc.date.available2024-12-03T10:50:44Z
dc.date.issued2024-12-03
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/84423
dc.description.abstractStudiens ändamål är att undersöka hur vuxnas närvaro påverkar barns verbala språk och fantasi under leken. Vår studie är en kvalitativ observationsstudie och utifrån planerade observationer som vi har genomfört på tre olika förskolor i en större del av Västra Götaland så har vi rent fysiskt fått ta del av barnens konversationer i verksamheterna. Språket spelar en betydelsefull roll i barns omvärld och leken skapar mycket utrymme för barnen att kommunicera på olika sätt. Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) belyser hur språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. En annan belysande punkt som framställs av läroplanen (Skolverket 2018) är att barnen lär sig genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Vi anser att vi har fått en mer visuell framställning av vårt syfte när vi genomförde våra observationer. Studien utgår från två frågeställningar vilket är följande: 1. Vilka möjligheter för fantasi uppstår när vuxna deltar i barns verbala kommunikation genom lek? 2. Vilka svårigheter för verbal kommunikation kan uppstå för barn när vuxna deltar i leken? Resultatet av studien visar hur vuxnas närvaro barns verbala konversationer ändras när en vuxen är involverad i deras lek. Detta blir möjligt när den vuxne ställer följdfrågor och utmanar samt uppmuntrar barnen i gemensamma samtal. Studien visar även hur det blir en stor ändring i barnens uppmärksamhet när den vuxne är involverad i deras lek, barnen dras till vuxna och uppvisar en exalterad reaktion när den vuxne visar intresse för deras lek. Resultatet visar även att barn tycker om att leka med andra barn, främst deras kompisar i förskolan men delar gärna med sig av deras skapelser, intressen, leksaker och upplevelser när man som vuxen uttrycker en viss nyfikenhet för det de gör. Ju mer frågor den vuxne ställer desto mer vill barnen visa, specifikt när den vuxne utstrålar en positiv och samspelande atmosfär där barnen kan känna sig trygga och uttrycksfulla.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectFantasi, Verbal kommunikation, Fri lek, Förskola, Barn, Deltagande, Inflytandesv
dc.titleVuxnas inflytande på barns fantasi och verbala kommunikation genom lek.sv
dc.title.alternative-En kvalitativ observationsstudie om hur vuxnas närvaro influerar barns fantasi och verbala kommunikation i leken.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record