• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Vuxnas inflytande på barns fantasi och verbala kommunikation genom lek.

-En kvalitativ observationsstudie om hur vuxnas närvaro influerar barns fantasi och verbala kommunikation i leken.

Sammanfattning
Studiens ändamål är att undersöka hur vuxnas närvaro påverkar barns verbala språk och fantasi under leken. Vår studie är en kvalitativ observationsstudie och utifrån planerade observationer som vi har genomfört på tre olika förskolor i en större del av Västra Götaland så har vi rent fysiskt fått ta del av barnens konversationer i verksamheterna. Språket spelar en betydelsefull roll i barns omvärld och leken skapar mycket utrymme för barnen att kommunicera på olika sätt. Läroplanen för förskolan (Skolverket 2018) belyser hur språk, lärande och identitetsutveckling hänger nära samman. Förskolan ska därför lägga stor vikt vid att stimulera barnens språkutveckling genom att uppmuntra och ta tillvara deras nyfikenhet och intresse för att kommunicera på olika sätt. En annan belysande punkt som framställs av läroplanen (Skolverket 2018) är att barnen lär sig genom lek, socialt samspel, utforskande och skapande men också genom att iaktta, samtala och reflektera. Vi anser att vi har fått en mer visuell framställning av vårt syfte när vi genomförde våra observationer. Studien utgår från två frågeställningar vilket är följande: 1. Vilka möjligheter för fantasi uppstår när vuxna deltar i barns verbala kommunikation genom lek? 2. Vilka svårigheter för verbal kommunikation kan uppstå för barn när vuxna deltar i leken? Resultatet av studien visar hur vuxnas närvaro barns verbala konversationer ändras när en vuxen är involverad i deras lek. Detta blir möjligt när den vuxne ställer följdfrågor och utmanar samt uppmuntrar barnen i gemensamma samtal. Studien visar även hur det blir en stor ändring i barnens uppmärksamhet när den vuxne är involverad i deras lek, barnen dras till vuxna och uppvisar en exalterad reaktion när den vuxne visar intresse för deras lek. Resultatet visar även att barn tycker om att leka med andra barn, främst deras kompisar i förskolan men delar gärna med sig av deras skapelser, intressen, leksaker och upplevelser när man som vuxen uttrycker en viss nyfikenhet för det de gör. Ju mer frågor den vuxne ställer desto mer vill barnen visa, specifikt när den vuxne utstrålar en positiv och samspelande atmosfär där barnen kan känna sig trygga och uttrycksfulla.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/84423
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
Fil(er)
njiembayang_220505_8734863_LÖXA2G_V24_Mbayang Njie, Suzan Cetin, Najma Mohamed (1) (2).docx.pdf (781.5Kb)
Datum
2024-12-03
Författare
Njie, Mbayang
Cetin, Suzan
Mohamed, Najma
Nyckelord
Fantasi, Verbal kommunikation, Fri lek, Förskola, Barn, Deltagande, Inflytande
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV