Show simple item record

dc.contributor.authorZorenc, Lorina
dc.contributor.authorWiderberg, Agnes
dc.date.accessioned2024-12-03T10:24:44Z
dc.date.available2024-12-03T10:24:44Z
dc.date.issued2024-12-03
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/84418
dc.description.abstractDenna studie har haft i syfte att undersöka förskollärares uppfattningar av fenomenet estetiska uttrycksformer i förskoleklassens pedagogiska verksamhet. Studien försöker besvara två forskningsfrågor om förskollärarnas uppfattningar om estetiska uttrycksformer i förskoleklassen samt möjligheter och utmaningar med estetiska uttrycksformer. Studien tar en kvalitativ ansats som använder sig av semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna har utförts med fyra förskollärare som är verksamma i en förskoleklass. Fenomenografi är den genomgående teorin och analysmetoden. I analysen kategoriseras förskollärarnas olika uppfattningar om estetik i fyra olika beskrivningskategorier; “Vad är estetik och vad är det inte?”, "Estetiska uttrycksformer som process eller produkt”, “Lärarens roll” och “Estetikens utmaningar”. I utfallsrummet tolkas en samvariation mellan komplexiteten i informanternas svar och deras utbildningar samt personliga relationer till estetiska uttrycksformer. Beskrivningskategorierna visar även på en variation i estetiska uttrycksformernas roll i förskoleklassen och hur ramfaktorer påverkar denna roll. Vi synliggör även informanternas uppfattningar kring estetikens användningsområden i en separat analys utifrån Lindströms (2012) modell. I den analysen uppmärksammas en hierarkisk ordning där konvergenta mål och ett medieneutralt medel är vanligast.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectEstetiska lärprocesser; estetiska uttrycksformer; förskoleklass; förskollärares uppfattningar; konstsv
dc.titleEstetiska uttrycksformer i förskoleklasssv
dc.title.alternativeEn kvalitativ studie om förskollärares uppfattningarsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record