dc.contributor.author | Zorenc, Lorina | |
dc.contributor.author | Widerberg, Agnes | |
dc.date.accessioned | 2024-12-03T10:24:44Z | |
dc.date.available | 2024-12-03T10:24:44Z | |
dc.date.issued | 2024-12-03 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/84418 | |
dc.description.abstract | Denna studie har haft i syfte att undersöka förskollärares uppfattningar av fenomenet estetiska
uttrycksformer i förskoleklassens pedagogiska verksamhet. Studien försöker besvara två
forskningsfrågor om förskollärarnas uppfattningar om estetiska uttrycksformer i
förskoleklassen samt möjligheter och utmaningar med estetiska uttrycksformer. Studien tar en
kvalitativ ansats som använder sig av semistrukturerade intervjuer. Intervjuerna har utförts
med fyra förskollärare som är verksamma i en förskoleklass. Fenomenografi är den
genomgående teorin och analysmetoden. I analysen kategoriseras förskollärarnas olika
uppfattningar om estetik i fyra olika beskrivningskategorier; “Vad är estetik och vad är det
inte?”, "Estetiska uttrycksformer som process eller produkt”, “Lärarens roll” och “Estetikens
utmaningar”. I utfallsrummet tolkas en samvariation mellan komplexiteten i informanternas
svar och deras utbildningar samt personliga relationer till estetiska uttrycksformer.
Beskrivningskategorierna visar även på en variation i estetiska uttrycksformernas roll i
förskoleklassen och hur ramfaktorer påverkar denna roll. Vi synliggör även informanternas
uppfattningar kring estetikens användningsområden i en separat analys utifrån Lindströms
(2012) modell. I den analysen uppmärksammas en hierarkisk ordning där konvergenta mål
och ett medieneutralt medel är vanligast. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Estetiska lärprocesser; estetiska uttrycksformer; förskoleklass; förskollärares uppfattningar; konst | sv |
dc.title | Estetiska uttrycksformer i förskoleklass | sv |
dc.title.alternative | En kvalitativ studie om förskollärares uppfattningar | sv |
dc.type | Text | eng |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
dc.type.degree | Student essay | eng |