Show simple item record

dc.contributor.authorKamfors, Elsa
dc.date.accessioned2024-11-19T10:26:50Z
dc.date.available2024-11-19T10:26:50Z
dc.date.issued2024-11-05
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/84217
dc.descriptionDet sker en drastisk av människan orsakad förändring av jordens klimat vilket får, och kommer att få, stora konsekvenser för natur och samhälle. Den svenska gymnasieskolans biologiundervisning har som uppdrag att utbilda elever om klimatförändringar och deras konsekvenser. I denna litteraturstudie undersöks elevers nuvarande nivå av intresse och motivation att lära sig om klimatfrågan samt hur undervisningen kan läggas upp för att öka elevers intresse och motivation. Metoden var en databassökning på databaserna Scopus, ERIC och ERC, vilket ledde fram till 22 artiklar som användes i resultatet för att besvara frågeställningarna. Resultatet visar att endast ett fåtal studier undersöker elevers intresse och motivation och dessa studier har motstridiga resultat. Ett antal undervisningsmetoder framkommer som fördelaktiga för att främja elevers motivation, intresse eller båda två. För att skapa intresse och motivation ska undervisningen aktivera eleverna och låta dem hitta egna lösningar, visualisera klimatproblem och ge eleverna en egen upplevelse av klimatproblemen, koppla klimatundervisningen till elevernas egna liv och verklighet samt ge eleverna handlingsmöjligheter för att själva påverka i frågan.sv
dc.description.abstractThere is a drastic human-induced change in the Earth's climate, which is having, and will continue to have, significant consequences for nature and human society. The Swedish upper secondary school's biology education has the task of educating students about climate change and its consequences. This literature review investigates students' current level of interest and motivation to learn about the climate issue and how teaching can be structured to increase students' interest and motivation for the topic. The method used was a database search in Scopus, ERIC, and ERC, resulting in 22 articles that were used in the analysis to answer the research questions. The results show that only a few studies investigate students' interest and motivation, and these studies have conflicting results. Several teaching methods are identified as beneficial for promoting students' motivation, interest or both of them. To foster interest and motivation, teaching should engage students and allow them to find their own solutions, visualize climate problems and give students a personal experience of climate issues, connect climate education to students' own lives and reality, and provide students with opportunities for action to make a difference on the issue.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectKlimatförändringar, gymnasieskola, undervisning, intresse, motivationsv
dc.titleElevers inställning till klimatundervisning. Hur undervisningen kan främja motivation och intresse.sv
dc.typeTextsv
dc.setspec.uppsokLifeEarthScience
dc.type.uppsokM2
dc.type.svepothersv
dc.contributor.departmentDepartment of Biological and Environmental Scienceseng
dc.contributor.departmentInstitutionen för biologi och miljövetenskapsve
dc.type.degreeStudent essay


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record