• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • School of Business, Economics and Law / Handelshögskolan
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Research reports / Department of Business Administration
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • School of Business, Economics and Law / Handelshögskolan
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Research reports / Department of Business Administration
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

PEDAGOGISKA HÅGKOMSTER 1980–2010 - Om att få studenter och yrkesverksamma att lära om management, med tonvikt på chef- och ledarskap vid Handelshögskolan vid Göteborgs universitet

Sammanfattning
Under tre decennier arbetade några lärare med att utveckla universitetets kurser och program inom managementområdet för studenter, prefekter och enheter inom universitetet, med uppdragsutbildningar för enskilda deltagare, företag och förvaltningar, samt mindre och medelstora företag. Ambitionen var att utveckla former för lärande som gick utöver episteme, teoretisk kunskap, mot former som var relevanta för (framtida) yrkesutövning och verksamhetsutveckling. Variationen i utbildningsmiljöer, svenska och internationella studenter, universitets-institutioner, sjukhus, masterutbildning för yrkesverksamma chefer, småföretagare, deltagare från näringslivs- och förvaltningsorganisationer, gjorde att nya spännande pedagogiska former utvecklades. Men målet för den traditionella forskningen, tycks vara att skapa teoretiska modeller inom ramen för en disciplin. Och när de hålls skilda från tillämpningen blir det svårt att rekrytera nya lärare och forskare som inte tror på idén om teoretiskt kodifierad kunskap som kan överföras till praktikerna. I essän ges flera exempel på hur de här lärarna i stället var inriktade på att skapa lärandemiljöer och former för lärande.
URL:
https://hdl.handle.net/2077/84077
Samlingar
  • Research reports / Department of Business Administration
Fil(er)
PEDAGOGISKA HÅGKOMSTER (710.3Kb)
Datum
2024
Författare
Norbäck, Lars Erik
Nyckelord
Pedagogik
problem-based learning
experiential learning
double-loop learning
variationsteori
MBTI
Executive MBA
chefskap och ledarskap
Publikationstyp
other
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV