ATT NAVIGERA FRÅN AKADEMIN TILL ARBETSLIVET: Antropologers utmaningar på vägen till professionalism bortom akademin
Abstract
En fråga som är aktuell bland tredje årets studenter på antropologprogrammet på Göteborgs
universitet är hur man går tillväga för att få arbete efter examen, speciellt gällande arbeten där
man får tillämpa antropologisk kompetens. Denna studie undersöker hur man blir
professionell med en kompetens från en utbildning som saknar förankring i ett specifikt yrke.
Studien undersöker även vad utmaningarna är för att arbeta med antropologi på ett
professionellt sätt utanför akademin och hur man navigerar som antropolog på
arbetsmarknaden, utanför akademin. För att visa detta framhävs såväl nyexaminerade som
arbetserfarna antropologers situationer, berättelser, perspektiv och mönster. Det huvudsakliga
analytiska ramverk som studien bygger på är ”professionalism” som används för att analysera
hur antropologi professionaliseras utanför akademin. Utöver professionalism, används
”moral” för att analysera hur antropologer upplever moraliska bekymmer som en barriär för
antropologers initiativ till att ta sig ut på arbetsmarknaden. Resultatet har framställts genom
kvalitativa metoder, såsom semistrukturerade intervjuer, netnografi och observation. Genom
dessa metoder visar studien att antropologi saknar förankring till specifika yrkesområden.
Antropologers säljförmåga är nödvändig på en arbetsmarknad där antropologi upplevs som
relativt osynligt och okänt. Studien visar även att antropologin inom akademin präglas av
moraliska och ideologiska bekymmer på ett vis där dessa bekymmer upplevs som
förhindrande för att antropologer i högre utsträckning ska ta plats inom olika områden utanför
akademin.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-10-23Author
Bergman, Christian
Keywords
Professionalism
kommunikation
moral
ideologi
advocacy
Language
swe