Kreativitet för framtiden
En kvalitativ intervjustudie om kreativitetens roll i slöjdundervisningen
Abstract
Europakommissionen och OECD framhåller kreativitet som en viktig kompetens att främja
inom utbildningssystemet. Kreativitet hos individer går att öva på och utveckla och i kursplanen
för slöjd hävdas att slöjdämnet utvecklar kreativiteten. Syftet med studien har varit att belysa
hur slöjdlärare resonerar kring kreativitet och dess roll i slöjdundervisningen. Genom
semistrukturerade intervjuer med sex slöjdlärare har en kvalitativ undersökning genomförts.
Studien tar sin utgångspunkt i hur lärande kan förstås utifrån ett sociokulturellt perspektiv med
särskilt fokus på Vygotskijs idéer om fantasins och kreativitetens roll. Resultaten har
analyserats utifrån en egen tolkning av Vygotskijs teori om fantasins förutsättningar.
Resultaten indikerar att majoriteten av lärarna anser att kreativitet är en central del av
slöjdundervisningen och att undervisning för att främja kreativitet är viktig. Dock identifieras
flera hinder för kreativa processer, däribland skolorganisatoriska aspekter så som tidsbrist,
besparingar och betygspress. Dessutom kan elevers rädslor och brist på tålamod, samt lärarnas
förhållningssätt utmana möjligheterna till kreativitet. För att främja kreativitet framhålls
betydelsen av att eleverna besitter grundläggande kunskaper inom det de förväntas vara kreativa
inom. Som främjande framhävs även tydliga ramar för skapandet, att eleverna känner inre
motivation, samt en trygg lärandemiljö där misslyckanden är tillåtna. I studien betonas att lärare
aktivt bör utforska och sträva efter en förståelse av innebörden av kreativitet samt hur den kan
uttryckas inom slöjdundervisningen och hos eleverna. Avslutningsvis lyfts hur vi behöver
öppna blicken för alternativa framtider och vikten av att förbereda eleverna för att möta
kommande utmaningar med öppenhet och innovativt tänkande.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Wingfors, Simone
Keywords
kreativitet
Slöjd
slöjdundervisning
praktisk-estetiska
Självständigt arbete (examensarbete) 2 för lärare åk 7-9
Language
swe