• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • HDK­-Valand - Academy of Art and Design / HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2020-)
  • Magisteruppsatser / HDK-Valand (2020-)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • HDK­-Valand - Academy of Art and Design / HDK-Valand - Högskolan för konst och design (2020-)
  • Magisteruppsatser / HDK-Valand (2020-)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

”Vi vill ju egentligen få elever som är som Greta Thunberg”

Fyra forskare om undervisning för hållbar utveckling i slöjdämnet

Abstract
Ansatsen med denna uppsats är att belysa hur fyra forskare ser på undervisning för hållbar utveckling. Studien är gjord genom kvalitativa intervjuer, och de medverkande är forskare inom antingen slöjd och hållbar utveckling eller bild och hållbar utveckling. De forskningsfrågor som besvaras är utformade för att belysa vilka kunnanden som undervisningen ska leda till, vad en gynnsam undervisning för hållbar utveckling kan innehålla samt hur undervisningen kan utformas för att främja hållbar utveckling. I analysen av materialet har ekopedagogisk teori använts för att förstå vilka delar som kan betraktas som centrala i lärandet för hållbar utveckling. I resultatet framkommer en mängd kunnanden som informanterna menar bidrar till hållbar utveckling. Att lära fakta och normer om material och konsumtion både lyfts fram och problematiseras i resultatet. Utvecklandet av immateriella resurser som kritiskt tänkande, påhittighet, problemlösning, kretslopps– och processtänk och att förstå sig själv som en del av naturen beskrivs bland annat som kunskaper som gynnar hållbar utveckling. Elevcentrerade undervisningsformer betonas som gynnsamma för hållbar utveckling. Informanterna argumenterar för att lärare behöver ha ett öppet och lyhört förhållningssätt och ta elevernas viljor i beaktande. En pluralistisk undervisning med demokratiska arbetsformer och ämnesövergripande undervisning lyfts fram som gynnsamt för hållbar utveckling. För att kontextualisera dessa idéer ges tre exempel på hur det kan göras i praktiken: storyline, textilgraffitti och materialexperiment.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/83813
Collections
  • Magisteruppsatser / HDK-Valand (2020-)
View/Open
Vi vill ju egentligen få elever som är.pdf (1.743Mb)
Date
2024
Author
Widegren, Bojan
Keywords
Hållbar utveckling
slöjd
grundskola
ekopedagogik
pluralistisk undervisning
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV