”Vi vill ju egentligen få elever som är som Greta Thunberg”
Fyra forskare om undervisning för hållbar utveckling i slöjdämnet
Abstract
Ansatsen med denna uppsats är att belysa hur fyra forskare ser på undervisning för hållbar
utveckling. Studien är gjord genom kvalitativa intervjuer, och de medverkande är forskare inom
antingen slöjd och hållbar utveckling eller bild och hållbar utveckling. De forskningsfrågor
som besvaras är utformade för att belysa vilka kunnanden som undervisningen ska leda till, vad
en gynnsam undervisning för hållbar utveckling kan innehålla samt hur undervisningen kan
utformas för att främja hållbar utveckling. I analysen av materialet har ekopedagogisk teori
använts för att förstå vilka delar som kan betraktas som centrala i lärandet för hållbar utveckling.
I resultatet framkommer en mängd kunnanden som informanterna menar bidrar till hållbar
utveckling. Att lära fakta och normer om material och konsumtion både lyfts fram och
problematiseras i resultatet. Utvecklandet av immateriella resurser som kritiskt tänkande,
påhittighet, problemlösning, kretslopps– och processtänk och att förstå sig själv som en del av
naturen beskrivs bland annat som kunskaper som gynnar hållbar utveckling. Elevcentrerade
undervisningsformer betonas som gynnsamma för hållbar utveckling. Informanterna
argumenterar för att lärare behöver ha ett öppet och lyhört förhållningssätt och ta elevernas
viljor i beaktande. En pluralistisk undervisning med demokratiska arbetsformer och
ämnesövergripande undervisning lyfts fram som gynnsamt för hållbar utveckling. För att
kontextualisera dessa idéer ges tre exempel på hur det kan göras i praktiken: storyline,
textilgraffitti och materialexperiment.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024Author
Widegren, Bojan
Keywords
Hållbar utveckling
slöjd
grundskola
ekopedagogik
pluralistisk undervisning
Language
swe