Att slöjda motivation
En forskningsöversikt om att främja elevers motivation i slöjdundervisningen
Abstract
Skolan som tidigare präglades av auktoritära metoder vilar nu på en värdegrund där jämlikhet
är en av grundpelarna. En pedagogisk metod som ersätter de auktoritära metoderna mot att
stötta elever mot att ta del av skolans undervisning är att främja elevernas motivation. Denna
forskningsöversikt har genom studier av avhandlingar, rapporter, böcker och uppsatser belyst
hur elevers motivation tog sig till uttryck och påverkades i slöjdundervisningen.
Det visade sig att elevers motivation i slöjdundervisningen var god och att den påverkades av
aspekterna relationen mellan lärare mellan elev, meningsfullhet, inflytande och
individualisering. Relationen mellan lärare och eleven visade sig spela en stor roll i att främja
elevers motivation och det framkom att den var god och av en särdeles personlig karaktär i
slöjdundervisningen. Vidare identifierade forskningen att eleverna hittade meningsfullhet
inför innehållet i undervisningen genom att skapa föremål de hade en relation till vilket
främjade motivationen. Även elevernas möjlighet till inflytande visade sig främja
motivationen samtidigt som det framkom att slöjdundervisningen gav goda möjligheter till
elevinflytande när det gällde både arbetssätt och produkten som tillverkades. Forskningen
pekade samstämmigt på vikten av en individualiserad undervisning men kom fram till att
individualiseringen i slöjdundervisningen inträffade i låg grad. Resultaten av
forskningsöversikten belyste att den yttre motivationen var frånvarande i slöjdundervisningen,
att slöjdundervisningens friare ramar än andra skolämnen gav god möjlighet att främja
elevernas motivation och att den personliga relationen mellan lärare och elev hade stor positiv
påverkan på elevers motivation.
Degree
Student essay
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Emil, Andersen
Keywords
Slöjd
Lärande
Motivation
Meningsfullhet
Individualisering
Language
swe