• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Sociology and Work Science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

ATT NAVIGERA I DET KOMPLEXA - En kvalitativ studie av lärares emotionella hantering av misstankar om våldsutsatta barn

Abstract
Syfte: Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur lärare i Göteborg hanterar misstankar om våldsutsatta barn, vilket kan ge en ökad förståelse kring vilka resurser som är betydelsefulla för lärare i arbetet. Det specifika syftet är undersöka vilka känslor och tankar som uppstår bland lärare vid misstankar om våldsutsatta barn. Teori: Teorierna som vi valt att analysera materialet utifrån är emotion management, emotional labour, feeling rules och communities of coping. Metod: Studien har genomförts med en kvalitativ metod. Vi genomförde semistrukturerade intervjuer med sju lärare verksamma i låg- och mellanstadiet i Göteborg stad för att undersöka vilka känslor och tankar som uppstår hos dem vid misstankar om våldsutsatta barn. Resultat: Huvudresultaten av studien är att lärare använder sig av emotionella strategier vid misstankar om våldsutsatta barn. En stor del av lärarna upplever oro i samband med att misstankar uppstår medan andra diskuterar emotionella strategier i form av en balansgång mellan profession och privatliv. Resultatet tyder även på att relationer till elever och kollegor är viktig för hur lärarna hanterar misstankar. Vidare pekar resultaten på att lärare behöver tid för att skapa relationer till elever för att kunna upptäcka våldsutsatthet. Slutligen visar resultatet av studien att lärare anser det kollegiala stödet vara betydelsefullt vid hantering av misstankar om våldsutsatta barn. Utbildning om våld under lärarutbildningen samt fortbildning på arbetsplatsen visade sig vara bristfällig. Samtliga redogör för hur det inte funnits under deras yrkesliv. Det råder dessutom delade meningar om betydelsen av kunskap om våld.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/83756
Collections
  • Kandidatuppsatser (Department of sociology and work science / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap)
View/Open
Emma Dahlström_Hanna Eriksson.pdf (387.3Kb)
Date
2024-10-21
Author
Dahlström, Emma
Eriksson, Hanna
Keywords
lärare, våldsutsatta barn, emotional labour, feeling rules, emotion management, communities of coping
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV