ATT NAVIGERA I DET KOMPLEXA - En kvalitativ studie av lärares emotionella hantering av misstankar om våldsutsatta barn
Abstract
Syfte: Syftet med föreliggande studie är att bidra med kunskap om hur lärare i
Göteborg hanterar misstankar om våldsutsatta barn, vilket kan ge en ökad
förståelse kring vilka resurser som är betydelsefulla för lärare i arbetet. Det
specifika syftet är undersöka vilka känslor och tankar som uppstår bland lärare
vid misstankar om våldsutsatta barn.
Teori: Teorierna som vi valt att analysera materialet utifrån är emotion management,
emotional labour, feeling rules och communities of coping.
Metod: Studien har genomförts med en kvalitativ metod. Vi genomförde
semistrukturerade intervjuer med sju lärare verksamma i låg- och mellanstadiet
i Göteborg stad för att undersöka vilka känslor och tankar som uppstår hos dem
vid misstankar om våldsutsatta barn.
Resultat: Huvudresultaten av studien är att lärare använder sig av emotionella strategier
vid misstankar om våldsutsatta barn. En stor del av lärarna upplever oro i
samband med att misstankar uppstår medan andra diskuterar emotionella
strategier i form av en balansgång mellan profession och privatliv. Resultatet
tyder även på att relationer till elever och kollegor är viktig för hur lärarna
hanterar misstankar. Vidare pekar resultaten på att lärare behöver tid för att
skapa relationer till elever för att kunna upptäcka våldsutsatthet. Slutligen visar
resultatet av studien att lärare anser det kollegiala stödet vara betydelsefullt vid
hantering av misstankar om våldsutsatta barn. Utbildning om våld under
lärarutbildningen samt fortbildning på arbetsplatsen visade sig vara bristfällig.
Samtliga redogör för hur det inte funnits under deras yrkesliv. Det råder
dessutom delade meningar om betydelsen av kunskap om våld.
Degree
Student essay
Date
2024-10-21Author
Dahlström, Emma
Eriksson, Hanna
Keywords
lärare, våldsutsatta barn, emotional labour, feeling rules, emotion management, communities of coping
Language
swe