Show simple item record

dc.contributor.authorPersson, Emma
dc.contributor.authorAlmkvist, Johan
dc.contributor.authorLagerholm, Hannah
dc.date.accessioned2024-10-16T14:39:27Z
dc.date.available2024-10-16T14:39:27Z
dc.date.issued2024-10-16
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/83695
dc.description.abstractDenna studie genomförde intervjuer på förskolor i tre arbetslag som innehöll flera olika yrkeskategorier. Fenomenet som undersöktes var olika yrkeskategoriers varierande uppfattningar av delaktighet och ansvarsfördelning för planering samt genomförande av undervisning. Frågeställningarna som besvarades var följande: Hur uppfattar arbetslaget delaktighet i planering och genomförande av undervisning? Hur uppfattar arbetslaget att ansvarsfördelning bör vara gällande planering och genomförande av undervisning? Hur vill yrkeskategorierna i arbetslaget att ansvarsfördelningen ska vara gällande planering och genomförande av undervisning? Detta fenomen har undersökts genom en kvalitativ metod med en fenomenografisk ansats. Resultatet visade att ansvarsfördelning av planering varierar yrkeskategorierna emellan då förskollärarna har mer planeringstid. I genomförandet av undervisningen däremot var ansvaret mer jämnt fördelat oberoende av yrkeskategori. Det framkom även att förskolläraren har ett tydligt ansvar för undervisningen. Uppfattningarna som framkom och diskuterades var förskollärarens huvudansvar, jämlik fördelning av undervisningen, lokala bestämmelser, tyngden av arbetserfarenhet samt dess relevans för yrkesutövningen.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectansvarsfördelning, arbetslag, barnskötare, förskollärare, uppfattningsv
dc.titleUtför barnskötare och förskollärare samma arbetsuppgifter?sv
dc.title.alternativeArbetslagens uppfattningar om delaktighet och ansvarsfördelning för planering och genomförande av undervisning.sv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokM2
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniverty of Gothemburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record