Utför barnskötare och förskollärare samma arbetsuppgifter?
Arbetslagens uppfattningar om delaktighet och ansvarsfördelning för planering och genomförande av undervisning.
Sammanfattning
Denna studie genomförde intervjuer på förskolor i tre arbetslag som innehöll flera olika yrkeskategorier. Fenomenet som undersöktes var olika yrkeskategoriers varierande uppfattningar av delaktighet och ansvarsfördelning för planering samt genomförande av undervisning. Frågeställningarna som besvarades var följande: Hur uppfattar arbetslaget delaktighet i planering och genomförande av undervisning? Hur uppfattar arbetslaget att ansvarsfördelning bör vara gällande planering och genomförande av undervisning? Hur vill yrkeskategorierna i arbetslaget att ansvarsfördelningen ska vara gällande planering och genomförande av undervisning? Detta fenomen har undersökts genom en kvalitativ metod med en fenomenografisk ansats. Resultatet visade att ansvarsfördelning av planering varierar yrkeskategorierna emellan då förskollärarna har mer planeringstid. I genomförandet av undervisningen däremot var ansvaret mer jämnt fördelat oberoende av yrkeskategori. Det framkom även att förskolläraren har ett tydligt ansvar för undervisningen. Uppfattningarna som framkom och diskuterades var förskollärarens huvudansvar, jämlik fördelning av undervisningen, lokala bestämmelser, tyngden av arbetserfarenhet samt dess relevans för yrkesutövningen.
Examinationsnivå
Student essay
Samlingar
Datum
2024-10-16Författare
Persson, Emma
Almkvist, Johan
Lagerholm, Hannah
Nyckelord
ansvarsfördelning, arbetslag, barnskötare, förskollärare, uppfattning
Språk
swe