En inblick i barnens lekvärld. En kvalitativ intervjustudie som undersöker en grupp förskolebarns perspektiv på pedagogers delaktighet i den fria leken.
Abstract
En utmaning som pedagoger står inför i mötet med barnens fria lek berör balansen mellan
pedagogers delaktighet och främjandet av barnens inflytande samt självständighet. Mot
bakgrund av detta syftar denna kvalitativa intervjustudie till att undersöka en grupp fyraoch
femåriga förskolebarns uppfattningar kring pedagogers delaktighet i den fria leken. De
frågeställningar vi undersöker är: vad är barnens uppfattningar kring pedagogers delaktighet
i den fria leken? Vad är barnens uppfattningar kring pedagogers roll i den fria leken? Vad
förmedlar barnen kring pedagogers agerande i den fria leken? Med avstamp i
livsvärldsfenomenologi som ansats undersöker vi vad som är meningsfullt för barnen utifrån
deras livsvärld och erfarenheter. Därav har intersubjektivitet samt meningsskapande varit
centrala begrepp för studien. Metoden som tillämpats för insamling av empiri är
barnintervjuer, med röstinspelning som verktyg. Våra resultat presenteras utifrån 11 teman
som framkommit ur en tematisk analys för att besvara respektive frågeställning.
Det är tydligt utifrån vårt resultat att pedagogers delaktighet kan både möjliggöra och skapa
hinder i mötet med barnets livsvärld i den fria leken. De positiva uppfattningar som barnen
gett uttryck för i relation till pedagogers delaktighet är glädje i att vara tillsammans med
pedagoger, lekro, trygghet, när pedagoger berikar leken samt när pedagog och barn hjälps åt.
De kritiska uppfattningar som barnen gett uttryck för i relation till pedagogers delaktighet i
den fria leken är behovet av självständighet samt att leka med sina vänner på sina egna
villkor. Sammanfattningsvis är betydelsen av stöttning och intersubjektiva möten centralt för
att främja meningsfulla lekupplevelser för barnen i den fria leken.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-10-16Author
Schwarz, Erica
Heaney, Lauren
Keywords
fri lek, intersubjektivitet, meningsskapande, pedagogers delaktighet, livsvärld, förskola.
Language
swe