Skärmfri förskola - En litteraturstudie om skärmanvändningens påverkan på förskolebarns utveckling och lärande.
Abstract
Digital teknologi är ett omtalat ämne i förskolan och 2024 förväntas en reviderad läroplan för
förskolan publiceras med syfte att göra förskolan skärmfri. Detta kan skapa funderingar
eftersom det var vid den tidigare revideringen för knappt sex år sedan som digitalisering i
förskolan implementerades. Den nya revideringen är baserad på forskningsresultat från det
neurovetenskapliga fältet som visar negativa effekter på barns utveckling kopplat till
skärmanvändning. Forskningsresultat från det utbildningsvetenskapliga fältet som i motsats
visar på hur skärmar i stället kan främja barns utveckling har inte vägts in i arbete med den
nya revideringen. För att förstå skiftet på ett mer utvecklat sätt syftar vår litteraturstudie till att
identifiera vilka studieobjekt som neurovetenskapen och utbildningsvetenskapen undersöker
gällande förskolebarns skärmanvändning och dess påverkan på utveckling och lärande. Vi
ämnar påvisa hur kunskapsbidragen från respektive forskningsfält går att applicera i
förskolan.
En tematisk analys användes som metod för att undersöka våra forskningsfrågor vilket
resulterade i sju teman: exekutiva funktioner, skärmtid, kontextuell betydelse, implementering
av skärmar som lärverktyg, lek och sociala interaktioner och slutligen språk och
kommunikation som framträdde inom båda forskningsområdena. Studiens resultat påvisar att
digitalt innehåll och vilken typ av interaktion som aktiviteten syftar till har en avgörande roll
för vilken effekt skärmanvändningen får. Enligt neurovetenskapen anses de två faktorerna
påverka hjärnans utveckling i både positiv och negativ bemärkelse medan
utbildningsvetenskapen talar för att innehåll och aktiv interaktion har en avgörande roll för
om det kan ske ett lärande.
Utbildningsvetenskapen talar för att frångå den dikotomiserade uppfattningen om analogt och
digitalt samtidigt som neurovetenskapen visar en fortsatt oro för barns hälsa i relation till
skärmanvändning. En förhoppning är att de två forskningsfälten tillsammans kan mötas och
på så sätt dra nytta av varandras kunskap i syfte att skapa en hälsosam uppväxt för våra barn i
det digitala samhället.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-10-16Author
Eliasson, Linnea
Johansson, Jenny
Keywords
digitala skärmar, förskola, utveckling, neurovetenskap, utbildningsvetenskap
Language
swe