Hur uppfattas barn i behov av särskilt stöd? - en kvalitativ studie med förskollärare och rektorer
Abstract
I läroplanen för förskolan (Lpfö18, 2018) står: “utbildningen utformas så att barn i behov av särskilt stöd i sin utveckling får det stöd och de utmaningar de behöver” (Skolverket, s. 19). I formuleringen framgår att barn i behov av särskilt stöd ska beaktas i utformningen av verksamheten för att ge stöd i utvecklingen. Syftet med följande studie är att undersöka hur förskollärare och rektorer uppfattar begreppet barn i behov av särskilt stöd och således synliggöra eventuella likheter och olikheter hos respektive yrkesprofession. Forskningsfrågor som ligger till grund för studien är, hur uppfattar förskollärare och rektorer begreppet barn i behov av särskilt stöd? och finns det olika uppfattningar mellan yrkesgrupperna? Utgångspunkten i studien är en kvalitativ ansats som metod i syfte att undersöka begreppet barn i behov av särskilt stöd. Insamling av material består av intervjuer med tre förskollärare och tre rektorer. Intervjuerna har ljud inspelats och därefter transkriberats vilket har utgjort underlag för analys. Med utgångspunkt i fenomenografisk teori och analys har studien resulterat i tre identifierade huvudområden: Definierat synsätt som har brutits ned i de följande två dimensionerna, konstruktivistiskt synsätt och kategoriskt synsätt. Det andra huvudområdet är likvärdig utbildning som identifierat dimensionerna förskollärarens roll och styrdokument. Tredje huvudområdet är ramfaktorer som belyser dimensionerna kompetens, gruppstorlek och resurser.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-10-16Author
Dahlström, Amy
Carreño-Hama, Daniar
Carreño-Hama, Jennifer
Keywords
Barn i behov av särskilt stöd, definition, likvärdig utbildning, ramfaktorer
Language
swe