Användning av bildstöd i förskolan
Abstract
Studien undersöker den allmänna användningen av den alternativa kompletterande kommunikationsformen (AKK) bildstöd på två olika förskolor. Syftet med studien är att undersöka hur bildstöd i den fysiska miljön påverkar kommunikationen på förskolan såväl som mellan barn och vuxen, och barn till barn. Metoden för studien är observation, och det valdes för att göra en kvalitativ studie som visar hur det egentligen är på förskolan för att få ett så sanningsenligt resultat som möjligt. Observationerna har genomförts under tre olika rutinsituationer på förskolorna, måltidssituation, påklädningssituation och samlingssituation. Under observationerna användes anteckningsmaterial, penna och block. Under båda observationerna var minst två personer på plats för att kunna få syn på olika delar och se saker ur olika vinklar. Under transkriberingen av resultatet kunde vi diskutera och renskriva vad vi hade fått syn på. Resultatet har analyserats i utgångspunkt med grund i tre teoretiska modeller, tillgänglighetsmodellen, sociokulturellt perspektiv och den proximala utvecklingszonen. Resultatet av studien visade hur och när bildstöd används, på ena förskolan fanns det mer bildstöd som användes i större utsträckning än på den andra förskolan. Det kan finnas flera anledningar till varför inte bildstöd används som till exempel brist på kunskap, men det varierar mellan de två förskolorna som är med i studien. Resultatet av studien visade också att bildstödet inte alltid sitter i barnhöjd och blir då inte tillgängligt för barnen att använda. Slutsatsen av undersökningen visade att bildstöd används på olika sätt och i olika utsträckning. Bildstöd kan användas i alla situationer och stödjer barns kommunikativa utveckling och bör användas mycket mer för att ge barnen flera olika sätt att kommunicera på.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-10-10Author
Claesson, Lisa
Khallafi, Michelle
Nilsson, Marcus
Keywords
AKK, bildstöd, språklig sårbarhet, kommunikation
Language
swe