Musikundervisning i förskolan
En studie om förskollärares uppfattning om förskolans musikundervisning med fokus på barn i behov av särskilt stöd
Abstract
Vår studie utgår från att undersöka förskollärares uppfattningar om förskolans musikundervisning med fokus på barn i behov av särskilt stöd. Våra frågeställningar är följande: Hur ser förskollärare på musikundervisningen för barn i behov av särskilt stöd? Hur kan barn i behov av särskilt stöd inkluderas i musikundervisningen, enligt förskollärarna? De är kopplade till vårt syfte som handlar om hur förskollärare ser möjligheter eller problem för barn som är i behov av särskilt stöd och behöver extra anpassning, under ett musiktillfälle, hur ett intresse och möjligheter för barn kan skapas för att kunna delta i undervisningen, samt vilka arbetssätt som förskollärarna har använt sig av. Studien är en kvalitativ studie, där vi valde intervjuer som datainsamlingsmetod. Våra intervjuer spelades in med ljud och sedan transkriberades. I analysen av datamaterialet, tog vi inspiration av livsvärldsperspektivet som ligger till en grund i denna studie. Det i sin tur grundas på förskollärares perspektiv och erfarenheter av musik samt för barn i behov av särskilt stöd. Resultaten i studien har givit någorlunda lika svar när det gäller frågan, barn som är i behov av särskilt stöd. Alla förskollärare var enade om att det behövs extra anpassningar för de barn som är i behov av särskilt stöd. Musikundervisningen är något positivt för både barnen och lärarna. Förskollärarna visar på stort glädje och engagemang då musiken blir en del av deras vardag, dock finns det inte alltid möjlighet att utföra en musikstund då barngruppen är för stor och brist på tid och kunskap hos förskollärarna kring ämnet.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-10-10Author
Almgren, Izabella
Facol, Kristian
Lindström, Priscilla
Keywords
Musikundervisning, musik, särskilt stöd, förskollärare, förskola
Language
swe