• English
    • svenska
  • svenska 
    • English
    • svenska
  • Logga in
Redigera dokument 
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
  •   Startsida
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • Redigera dokument
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

En kvalitativ studie om användning av estetiska uttrycksformer för barns språkutveckling

Sammanfattning
Denna studie syftar till att bidra till kunskap om hur förskollärares användning av estetiska uttrycksformer främjar barns semitiska språkutveckling. Forskningen utforskar tre centrala frågor relaterade till användningen av estetiska uttrycksformer i förskolans verksamhet. För det första undersökas hur iscensätts estetiska uttrycksformer i förskolans verksamhet. Den andra frågan fokuserar på hur estetiska aktiviteter möjliggör språkutveckling inom en semantisk kontext för barnen. Slutligen undersöks hur estetiska uttrycksformer bidrar till interaktion mellan barn samt mellan barn och pedagoger. Metoden för denna studie innefattar användningen av loggbok och observationer för barn i förskolan. Genom noggranna observationer av åtta olika undervisningstillfällen, där olika estetiska uttrycksformer som bild och form, dans, drama, musik och sång implementerades, har vi strävat efter att få en djupare förståelse för hur dessa uttrycksformer främjar barns semantiska språkutveckling. Resultaten av våra observationer och loggboksanteckningar var samstämmiga med resultat av tidigare forsknings kapitel. De estetiska uttrycksformerna fungerar som verktyg som skapar en varierad och dynamisk lärmiljö för barn. Genom att erbjuda olika sätt att kommunicera och uttrycka sig möjliggör dessa uttrycksformer en rik språklig interaktion. Sammanfattningsvis visar vår forskning att undervisning i estetiska uttrycksformer i förskolan är av central betydelse för barns semantiska språkutveckling. Implementeringen av dessa uttrycksformer främjar en miljö där barn kan utforska och utveckla sitt språk på djupet, vilket har betydelsefulla implikationer för pedagogik och undervisningspraxis i förskoleverksamheten.
Examinationsnivå
Student essay
URL:
https://hdl.handle.net/2077/83612
Samlingar
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
Fil(er)
LÖXA2G_V20_ Dena Abdi, Sofia Erythriadou, Sharifeh Zavvari.pdf (546.1Kb)
Datum
2024-10-10
Författare
Zavvari, Sharifeh
Erythriadou, Sofia
Abdi, Dena
Nyckelord
Estetiska uttrycksformer, språkutveckling, social interaktion
Språk
swe
Metadata
Visa fullständig post

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV
 

 

Visa

VisaSamlingarI datumordningFörfattareTitlarNyckelordDenna samlingI datumordningFörfattareTitlarNyckelord

Mitt konto

Logga inRegistrera dig

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
gup@ub.gu.se | Teknisk hjälp
Theme by 
Atmire NV