Inkludering på lika villkor – En studie om förskollärares uppfattningar av fenomenet inkludering
Abstract
Syftet med den här kvalitativa studien är att undersöka på vilket sätt förskollärare uppfattar inkludering av barn i behov av särskilt stöd. Genom intervjuer med förskollärare sammanställer vi deras utsagor och kopplar det med tidigare forskning. De frågor som arbetet vilar på är hur inkludering uppfattas av förskollärare och vilka möjligheter det finns för inkludering. Studien undersöker även vilka anpassningar som görs för att sträva efter målet om en likvärdig utbildning. Studien vilar på en fenomenografisk ansats som utgår från människors uppfattningar av fenomen. Resultatet i studien visar att alla barn ska erbjudas individuellt stöd där alla får delta på sina villkor. Utifrån förskollärarnas perspektiv handlar det om ett positivt förhållningssätt där de ser möjligheter och anpassar undervisningen så att alla blir inkluderade. I resultatet framkommer det att inkludering ibland kan innebära exkluderande anpassningar för att kunna inkludera. Vidare i resultatet lyfts det kollegiala samspelet som en grundläggande faktor för inkludering. Förskollärarna bör sträva efter en samsyn i inkludering för att tillsammans skapa en verksamhet där varje barn blir bemött likvärdigt och efter enskilt behov.
Degree
Student essay
Collections
Date
2024-10-10Author
Carlström, Pernilla
Börjesson, Augusta
Keywords
Inkludering, förskola, anpassningar, förskollärare, barn i behov av särskilt stöd.
Language
swe