• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education, communication and learning / Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande (IPKL)
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Förskollärares möte med autismdiagnostiserade barn - En empirisk studie

Abstract
Antalet barn med autism ökar i samhället, det finns minst en elev med autismdiagnosen i varje skolklass enligt. Det är dock oklart hur många barn i förskoleåldern kan ha autism, men inte fått diagnosen på grund av att de inte utreds i tidig ålder enligt Socialstyrelsen (2022). Den här studien har för avsikt att belysa förskollärares upplevelser och erfarenheter i mötet med barn som har autism. Den lyfter också fram vägar för lärandet hos autismdiagnostiserade barn och tar sin utgångspunkt i första hand i det specialpedagogiska perspektivet men även i det sociokulturella perspektivet på lärandet. Frågeställningar som undersökningen ställer handlar om utmaningar som förskolläraren möter i sin yrkesutövning samt på vilka sätt de hanterar dessa trösklar för att öka delaktighet och inkluderingen i verksamheten. Den insamlade empirin består av semistrukturerade intervjuer med förskollärare som är utbildade under olika perioder, vissa har också behörighet att undervisa i låg- och mellanstadiet. Resultatet visar att utmaningen består av brist på tid och resurser, vilket inverkar framsteg och progression för barn med autism samt försvårar för förskollärare att utföra sitt uppdrag i enlighet med läroplanen. Tid och resurser är avgörande om man vill hjälpa barn med autism att utvecklas i sin kognitiva utveckling, men även i det sociala samspelet då det har framkommit att dessa barn hamnar ofta i konflikter på grund av nedsatt mentaliseringsförmåga. De intervjuade var eniga om vikten av användningen av tydliggörande pedagogiken som är betydelsefull för att skapa struktur och förutsägbarhet. Dessutom ser det olika ut på olika förskolor och skolor när det gäller inkludering av autismdiagnostiserade barn, utifrån analysen märkte vi skillnader mellan arbetet med inkludering i skolan och förskolan. Med utgångspunkt i specialpedagogiska perspektivet försöker lärarna att inkludera barn med autism i gruppen bland annat genom att anpassa undervisningen och förändra omgivningen för att minska stress som kan uppstå på grund av för höga kraven som ställs på barnen som har annorlunda utveckling än barn som följer en normal utvecklingskurva , men majoriteten upplever att de inte räcker till och att de önskar sig en förbättring i form av mer resurs i klassen, mindre grupper och mer tid för planering.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/83610
Collections
  • Kandidatuppsatser (IPKL)
View/Open
LÖXA2G_V24_May Khudhair, Doaa Haji.pdf (614.0Kb)
Date
2024-10-10
Author
Haji, Doaa
Khudhair, May
Keywords
Autism, barn med autism, förskolan, skolan, förskoleklass, förskollärare, socialt samspel, kommunikationssvårigheter, AKK, TAKK, specialpedagogiska perspektiv, inkludering, delaktighet, uppdrag, utmaningar, tydliggörande pedagogik, mentaliseringsförmåga.
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV