| dc.contributor.author | Foureaux, Emma | |
| dc.contributor.author | Asper, Kajsa | |
| dc.date.accessioned | 2024-10-10T09:01:53Z | |
| dc.date.available | 2024-10-10T09:01:53Z | |
| dc.date.issued | 2024-10-10 | |
| dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/83609 | |
| dc.description.abstract | Enligt Skollagen (SFS 2010:800) 8 kap. 2§ ska förskolan främja social gemenskap vilket kan uppnås genom att skapa förutsättningar för alla barn att kommunicera. Det framgår däremot inte i styrdokumenten hur inkluderingsarbetet ska gå till. För att skapa bättre förutsättningar till inkludering kan kommunikationsverktyget TAKK, tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, användas. Verktyget ger alla barn möjlighet att inkluderas och bli en del av en social gemenskap. Med denna bakgrund blir det viktigt att pedagoger ges utbildning och därmed kompetens att använda TAKK med alla barn. En problematik som synliggörs är bristen på forskning om TAKK. Detta skapar således en svårighet i hur verktyget ska användas och för vilka. Av tidigare forskning och undersökningar framkommer det att många pedagoger anser att de saknar utbildning inom TAKK. Detta bidrar till en osäkerhet i implementeringen av verktyget på förskoleverksamheter. Denna studie utgår ifrån ett sociokulturellt perspektiv där syftet är att undersöka pedagogers användning och uppfattningar av TAKK. Med denna utgångspunkt vill vi även undersöka pedagogers syn på TAKK i relation till språkutveckling och inkludering. Våra frågeställningar undersöker pedagogers användning av TAKK och om de anser att verktyget kan bidra till inkludering och språkutveckling. Vår studie har utgått ifrån en kvantitativ ansats, där vi har gjort en enkätundersökning. Det var 36 pedagoger i en kommun i Sverige som besvarade enkäten. Studiens resultat visar att TAKK används dagligen i förskolans verksamhet. Pedagogerna har en positiv syn på hur TAKK kan användas som ett verktyg för inkludering och barns språkutveckling. Vidare framkommer det i studien att TAKK kan bidra till delaktighet och skapa ett gemensamt språk för alla barnen. | sv |
| dc.language.iso | swe | sv |
| dc.subject | Tecken som alternativ och kompletterande kommunikation, TAKK, AKK, alternativ och kompletterande kommunikation, språkutveckling, inkludering, kommunikation, pedagoger, förskola, sociokulturellt perspektiv. | sv |
| dc.title | TAKK - ett verktyg som skapar ett gemensamt språk för alla | sv |
| dc.type | Text | eng |
| dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
| dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
| dc.type.uppsok | M2 | |
| dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
| dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
| dc.contributor.department | Univerty of Gothemburg/Department of education, communication and learning | eng |
| dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärande | swe |
| dc.type.degree | Student essay | eng |