I tre musiklärares skor i tre mångkulturella musikklassrum
Abstract
Denna kvalitativa fallstudie presenterar tre musiklärare som observerats och intervjuats i tre
olika mångkulturella musikklassrum i grundskolan och i den anpassade grundskolan i
Göteborg på ett holistiskt sätt. Syftet är att ta reda på hur musiklärare resonerar kring
anpassning, förhållningssätt och samarbete lärare emellan. Analysen har indelats med hjälp av
didaktiska begrepp och tematisk innehållsanalys i sju följande teman: "Bemötande",
"Fortbildning", "Kulturarvet", "Kulturpresentation", "Motivation", "Mål och begränsning" och
"Språklig anpassning". De viktigaste resultaten är att två av lärarna är lyhörda för elevernas
önskningar samtidigt som den ena undervisar mångkulturellt, tack vare fortbildning, och den
andra monokulturellt, traditionellt och inkluderande samtidigt. Den tredje läraren presenterar
världsmusik men känner av tidsbrist. Ett annat resultat är att lärarna som undervisar med hjälp
av flera sinnen verkar främja elevernas ordförråd. Eleverna på respektive skola har olika
musiksmak. Majoriteten verkar dock lyssna på gangsterrap, en musikstil som lärarna i studien
inte undervisar inom. Alla lärarna prioriterar svensk musik. Studien kan höja förståelse hos
dagens musiklärare kring vikten av hänsynstagande till elevers musikkulturella och språkliga
förutsättningar.
Degree
Student essay
View/ Open
Author
Johnsson, Emilia
Keywords
musiklärare, musik-klassrum, kulturell, mångkulturell, musikundervisning, förutsättningar, fortbildning
Language
swe