• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Applied Information Technology / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

“ABSOLUT, JAG KAN DEFINITIVT HJÄLPA TILL MED DET!”. En experimentell studie om ChatGPT:s inverkan på akademisk skrivprocess och akademisk integritet

Abstract
Studien undersöker användningen av ChatGPT, en generativ AI, inom akademiskt skrivande och dess påverkan på skrivprocesser och akademisk integritet. Syftet är att analysera hur studenter interagerar med ChatGPT i sina skrivuppgifter samt att identifiera fördelar och risker med denna teknologi. Studien baseras på kvalitativ datainsamling genom experiment där studenter använder ChatGPT för att skriva en essä, samt påföljande analys av deras interaktioner med verktyget. Det teoretiska ramverket utgörs av kognitiv processteori för skrivande samt aktuell forskning om generativ AI i utbildning. Resultaten visar att ChatGPT används av studenter främst för informationssökning, inspiration och textbearbetning. Verktyget underlättar skrivprocessen genom att effektivisera insamling och sammanställning av information samt genom att ge omedelbar feedback på textens innehåll och struktur. Detta bidrar till en snabbare och mer effektiv skrivprocess, men medför även risker för felaktig information och minskad självständig analysförmåga hos studenterna. Vidare framkommer att ChatGPT kan leda till en ökad risk för plagiat och en försvagning av kritiskt tänkande, då studenter tenderar att förlita sig på verktygets genererade text snarare än att utveckla egna resonemang. Studien betonar vikten av kritisk granskning av AI-genererad text och behovet av att integrera AI-verktyg på ett ansvarsfullt sätt i akademiskt skrivande för att upprätthålla akademisk integritet. För att säkerställa en etisk användning av ChatGPT föreslås riktlinjer och utbildning för både studenter och lärare, med fokus på att främja ett balanserat och reflekterande användande av teknologin. Studien ger viktiga insikter för flera akademiska discipliner. Inom informatik utforskas hur dessa teknologier kan integreras inom utbildning effektivt. Kognitionsvetenskapen berikas med kunskap om hur AI-verktyg påverkar kognitiva skrivprocesser. För akademiskt skrivande belyser studien både möjligheter och utmaningar som AI introducerar i skrivprocesser, med fokus på akademisk integritet.
Degree
Kandidatuppsats
Bachelor thesis
URI
https://hdl.handle.net/2077/83486
Collections
  • Kandidatuppsatser/Bachelor theses / Institutionen för tillämpad informationsteknologi
View/Open
Studentuppsats (1.427Mb)
Date
2024-09-20
Author
Heijdenberg, Jens
Kasekenya, Kevin
Rubertsson, Kim
Keywords
Artificiell Intelligens
Akademiskt Skrivande
Kognitiv Processteori
Utbildning
Skrivprocess
ChatGPT
Akademisk integritet
Experiment
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV