Show simple item record

dc.contributor.authorAro, Anni
dc.date.accessioned2024-09-16T08:26:20Z
dc.date.available2024-09-16T08:26:20Z
dc.date.issued2024-09-16
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/83422
dc.description.abstractAbstract Digitala medier har blivit en allt större del i vardagen för barn och unga, vilket har medfört ökad möjlighet till kommunikation och nya gemenskaper. Digitala medier är även arenor där problem kan förekomma i form av exempelvis nätmobbbning, hot och hat på nätet, digitala trakasserier och grooming. Det är därför inte förvånande att det förespråkas olika interventioner för att förhindra utsatthet på nätet. Syftet med denna studie är att undersöka och belysa hur utsatthet på nätet beskrivs och tolkas i skolans institutionella kontext. Studiens material har insamlats genom fokusgruppsintervjuer, parintervjuer samt enskilda intervjuer med skolpersonal från elevhälsan, lärare och fritidspersonal. Skolpersonalen som intervjuats arbetar med elever i årskurserna tre till nio i åldrarna 9–15 år. Fjorton skolor från tio olika kommuner runt om i Sverige ingår i studien. För analysförfarandet har kritisk diskursanalys använts tillsammans med sociologiska begrepp. Resultatet visar på att i skolpersonalens tal om utsatthet på nätet framträder fyra diskurser: digitala medier som en riskfylld plats, utsatthet utifrån konflikter och bråk, en könad diskurs samt en polisiär diskurs. Digitala medier framställs som en riskfylld plats för unga där material kan spridas fort och till många vilket skapar utsatthet. Inom diskursen konflikter och bråk konstruerades barns och ungas beteende som själva risken då det inte ansågs som att vuxenvärlden hade insyn i de ungas digitala arenor. Diskursivt positioneras flickor som särskilt sårbara för sexuell utsatthet på nätet i motsats till pojkar. I skolans praktik framträder den polisiära diskursen för att definiera förekomsten av utsatthet. Utsatthet på nätet framställs inte heller som ett socialt problem för skolan att hantera. Ansvaret för att hantera problemet läggs i stället på enskilda föräldrar och unga. Diskursivt ses ett stort behov av att föräldrar blir medvetna om riskerna på nätet och att unga utbildas i att undvika riskerna på nätet.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectUtsatthet, barn, unga, digitala medier, skola, sociala problem, kritisk diskursanalyssv
dc.titleDIGITAL UTSATTHET BLAND BARN OCH UNGA En diskursanalys om skolpersonals tal om elevers utsatthet på nätetsv
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH2
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record