dc.contributor.author | Jägard, Oskar | |
dc.contributor.author | Käller, Johan | |
dc.contributor.author | Rundström Svedén, Sebastian | |
dc.date.accessioned | 2024-09-13T09:23:09Z | |
dc.date.available | 2024-09-13T09:23:09Z | |
dc.date.issued | 2024-09-13 | |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/2077/83415 | |
dc.description | Kandidatuppsats 15 hp. Program Sports Coaching. Vt 2023. Handledare: John Dohlsten. Examinator: Pär Rylander | sv |
dc.description.abstract | Rollen som fystränare är av snabb tillväxt inom idrotten men forskningen kring professionell utveckling av fystränare är begränsad, då den stora delen av forskningen istället är gjord i ett mer generellt perspektiv av tränarskap. Syftet med studien är att undersöka fystränares professionella utveckling inom svensk lagidrott på elitnivå. Tidigare forskning som har undersökt fystränares professionella utveckling har identifierat informella lärometoder som praktisk erfarenhet, reflektioner av erfarenheter, samt interaktioner med andra tränare, att vara av störst betydelse för lärandet. Att ha en akademisk utbildning, ett brett kontaktnät och erfarenheter inom flera idrotter verkar vara gynnsamt för karriärmöjligheter. För att undersöka syftet användes semistrukturerade intervjuer och urvalet bestod av åtta stycken fystränare på elitnivå inom ishockey, fotboll och handboll. De faktorer i studien som visade bidra till lärande var formell utbildning, erfarenheter och observationer, interaktioner och mentorskap, samt erfarenheter av andra yrken. De faktorer som visade bidra till karriärmöjligheter var formell utbildning, erfarenheter som fystränare, nätverkande och kontakter, samt erfarenheter av andra yrken. Eftersom rollen som fystränare går mot att bli ett akademiskt yrke, verkar akademiska utbildningar vara givande för framtida fystränares karriärmöjligheter. Studien visade även vikten av att nätverka med andra tränare, då kontaktnätet var betydelsefullt för karriärmöjligheterna. Samt att formell utbildning fungerar som en grund, men belyser vikten av att komplettera den med praktisk erfarenhet och interaktioner med andra för att främja den professionella utvecklingen. | sv |
dc.language.iso | swe | sv |
dc.subject | Fystränare | sv |
dc.subject | karriärmöjligheter | sv |
dc.subject | lärande | sv |
dc.subject | professionell utveckling | sv |
dc.title | Fystränares professionella utveckling. En intervjustudie med tränare från svensk lagidrott på elitnivå | sv |
dc.type | Text | |
dc.setspec.uppsok | SocialBehaviourLaw | |
dc.type.uppsok | M2 | |
dc.contributor.department | University of Gothenburg/Department of Food and Nutrition, and Sport Science | eng |
dc.contributor.department | Göteborgs universitet/Institutionen för kost- och idrottsvetenskap | swe |
dc.type.degree | Student essay | |