Vad och varför i textilslöjdsalen - Faktorer som påverkar utformningen av textilslöjdsalen
Abstract
Då slöjdlärare träffas och diskuterar slöjdämnet och slöjdundervisningen framkommer det ofta
att utformningen av salarna och förutsättningarna för att undervisa kan skilja sig åt väsentligt
skolor emellan. Storlek på sal, möblering, elevunderlag och budget är exempel på faktorer som
kan vara mycket olika i olika skolor. Alla undervisande lärare förväntas följa kursplanen
likvärdigt trots dessa olika förutsättningar. Syftet med studien var att få kunskap om vilka
faktorer som påverkar slöjdlärare när de utformar sina salar och hur de resonerar kring dessa,
vilket också efterfrågas i frågeställningen. Studien begränsades till textilslöjden och därmed
textilslöjdsalar. I bakgrunden gjordes en historisk översikt av den pedagogiska slöjdens
utveckling och en beskrivning av vilken typ av undervisning som förordas i slöjdens tidigare
och nuvarande kursplaner. Tidigare forskning, som fokuserade på forskning där slöjdsalar eller
slöjdens lärmiljöer studerats, visade att lärmiljön i klassrummet har stor betydelse för elevers
kunskapsinhämtning. I denna studie användes en kvalitativ ansats där semistrukturerade
intervjuer genomfördes i kombination med enkätsvar och dokumentation av salarna. Genom att
ha utgått från ramfaktorteorin och analyserat det insamlade materialet med inspiration av en
hermeneutisk ansats, kom studien fram till åtta faktorer som påverkade salarnas utformning
främst. De åtta faktorerna som framkom var salen, eluttagens placering, lärarens stil- och
formspråk, säkerheten, intryck/visuellt brus och ordning, elever och anpassningar,
budget/skolans ledning och symaskiner och arbetsbord. Faktorerna som inte är påverkbara av
lärarna är till exempel storleken och formen på salen, hur eluttagen är placerade samt skolans
ekonomi. De faktorer som är påverkbara av lärarna är till exempel hur man väljer att möblera
eller dekorera salen, hur man gör anpassningar för eleverna eller hur man väljer att göra salen säker.
Degree
Student essay
Other description
Magisteruppsats för magisterexamen i slöjdpedagogik 15hp. Termin: VT 2024. Handledare: Emma Gyllerfelt och Joakim Andersson. Examinator: Tarja Karlsson Häikiö.
Collections
View/ Open
Date
2024-06Author
Fredriksson, Åsa
Keywords
slöjdsal
utformning
ramfaktorteori
klassrumsmöblering
lärmiljö
Language
swe