Physical literacy och kopplingen till skadehistorik inom fotboll
Abstract
Physical literacy är ett begrepp som har fått ökad uppmärksamhet de senaste åren, särskilt
inom idrott, idrottsvetenskap och folkhälsa. Det syftar på individens förmåga att röra sig med
kompetens och självförtroende i en rad fysiska aktiviteter, samt att förstå vikten av fysisk
aktivitet för deras hälsa och välbefinnande. Det har dock gjorts ytterst lite forskning kring
physical literacy och dess koppling till skador. Denna studie syftar till att undersöka
sambandet mellan en låg grad av physical literacy och lång skadehistorik inom fotboll. Datan
som använts i studien har samlats in genom en enkät som administrerats till ett urval av herr-
och damspelare i divisionerna 4-2 i Västsverige, som genom självskattning fått avgöra sin
egen nivå av physical literacy och även kort beskriva sin skadehistorik de senaste fem åren.
Resultatet i studien skiljde sig forskarnas hypotes då de ansåg att det troligtvis fanns ett
samband mellan en låg grad av physical literacy och en lång skadehistorik. Resultatet tyder
dock på att det troligtvis inte går att urskilja något tydligt samband mellan en låg grad av
physical literacy och en längre skadehistorik.
Degree
Student essay
Other description
Kandidatuppsats 15 hp. Program: Sports Coaching. Vt 2023. Handledare: Stefan Grau. Examinator: Dan Fransson
View/ Open
Date
2024-09-09Author
Carlberg, Oscar
Norrback, Natanael
Keywords
Physical Literacy
skadehistorik
fotboll
Language
swe