• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of education and special education / Institutionen för pedagogik och specialpedagogik, IPS (2010-)
  • Magisteruppsatser (IPS)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Sysselsättning är målet! APL-handledarnas syn på vilka färdigheter som behövs för att nå sysselsättning efter studenten från den anpassade gymnasieskolan - en kvalitativ intervjustudie

Abstract
Forskningen kring unga vuxna inom skola och arbetsliv är inte speciellt väl utvecklad. Denna studie vill synliggöra handledarnas roll inom den arbetsplatsförlagda utbildningen (APL) inom den anpassade gymnasieskolan. Även synliggöra kunskapsformerna i form av nyckelkvalifikationer och specifika yrkeskunskaper och hur dessa kan främja och utveckla elevernas färdigheter under APL för elever med intellektuell funktionsnedsättning. Denna kvalitativa forskningsstudie har fenomenologi som teoretisk utgångspunkt, där handledarna ger sin bild av fenomenen. När samspelet sker mellan APL-handledare och APL-elev så skapas det ett relationellt lärande, genom samspelet i den närmaste utvecklingszonen. Undersökningen genomfördes som en kvalitativ studie i en kommun, där sex APL-handledare från tre olika storkök deltog. Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer. Den insamlade empirin bearbetades genom en tematisk analys, som sen knöts ihop med studiens teori. Av de fyra kunskapsformerna så tolkades det att den social/interaktiva dimensionen som har fokus på samarbetsförmåga var den viktigaste nyckelkvalifikationen hos APL-eleven enligt APL-handledarna. Nyckelkvalifikation personlig dimension med fokus på självständighet och den kognitiva dimensionen som berörde planering och problemlösningsförmåga hos eleverna, fanns det ett intresse för hos handledarna men inte alls lika mycket. Nyckelkvalifikationen specifika yrkeskunskaper var den kvalifikation som handledarna hade lättast att relatera till.
Degree
Student Essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/83319
Collections
  • Magisteruppsatser (IPS)
View/Open
Studentessay_HT23_SLU601_PB.pdf (739.2Kb)
Date
2024-09-04
Author
Bengtsson, Peter
Keywords
APL-handledare
Socialt engagemang
Kunskapsformer
Nyckelkvalifikationer
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV