Sysselsättning är målet! APL-handledarnas syn på vilka färdigheter som behövs för att nå sysselsättning efter studenten från den anpassade gymnasieskolan - en kvalitativ intervjustudie
Abstract
Forskningen kring unga vuxna inom skola och arbetsliv är inte speciellt väl utvecklad. Denna
studie vill synliggöra handledarnas roll inom den arbetsplatsförlagda utbildningen (APL)
inom den anpassade gymnasieskolan. Även synliggöra kunskapsformerna i form av
nyckelkvalifikationer och specifika yrkeskunskaper och hur dessa kan främja och utveckla
elevernas färdigheter under APL för elever med intellektuell funktionsnedsättning. Denna
kvalitativa forskningsstudie har fenomenologi som teoretisk utgångspunkt, där handledarna
ger sin bild av fenomenen. När samspelet sker mellan APL-handledare och APL-elev så
skapas det ett relationellt lärande, genom samspelet i den närmaste utvecklingszonen.
Undersökningen genomfördes som en kvalitativ studie i en kommun, där sex APL-handledare
från tre olika storkök deltog. Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer. Den
insamlade empirin bearbetades genom en tematisk analys, som sen knöts ihop med studiens
teori. Av de fyra kunskapsformerna så tolkades det att den social/interaktiva dimensionen
som har fokus på samarbetsförmåga var den viktigaste nyckelkvalifikationen hos APL-eleven
enligt APL-handledarna. Nyckelkvalifikation personlig dimension med fokus på
självständighet och den kognitiva dimensionen som berörde planering och
problemlösningsförmåga hos eleverna, fanns det ett intresse för hos handledarna men inte alls
lika mycket. Nyckelkvalifikationen specifika yrkeskunskaper var den kvalifikation som
handledarna hade lättast att relatera till.
Degree
Student Essay
Collections
Date
2024-09-04Author
Bengtsson, Peter
Keywords
APL-handledare
Socialt engagemang
Kunskapsformer
Nyckelkvalifikationer
Language
swe