Expanderande klassrum – en didaktisk studie om killars deltagande i bildundervisning
Sammanfattning
Syftet med licentiatstudien i bildpedagogik är att undersöka hur likvärdighet i skolämnet bild
kan utvecklas med tanke på könsskillnader som lyfts fram i Skolverkets Nationella utvärdering
för bild, 2015. Tidigare forskning visar att bildämnet anses vara kodat som feminint, vilket var
en utgångspunkt för att undersöka frågor kring maskulinitet och subjektspositioner med särskilt
fokus på killars måluppfyllelse i bildämnet. Syftet är vidare att undersöka deltagande i bildundervisning
genom att analysera elevers arbete med bilduppgifter genom olika uttrycksformer
och teckensystem i bildklassrummet.
Den teoretiska ramen utgår från ett poststrukturalistiskt perspektiv. Teorier som används i
analysen är Butlers teori om performativitet, Connells teori om hegemonisk maskulinitet och även
Kress och van Leeuwens teorier om multimodalitet inom ett socialsemiotiskt ramverk. Teorierna
används för att utveckla ämnespositioneringar för elever, särskilt killar, och kring bildlärarens
roll ur ett autoetnografiskt perspektiv.
Forskningen är praktikbaserad och metodologiskt genomförd som en etnografisk studie.
Forskningen bedrivs som en småskalig klassrumsstudie i 8:e och 9:e klass i bild i grundskolan,
där bildlärarrollen positioneras som konstnär, forskare och lärare. Visuell etnografi och autoetnografi
används som metoder genom deltagande observation, fältanteckningar, skisser från
undervisning i klassrummet och fotodokumentation av elevers konstnärliga verk. Elevernas videor
och filmer analyseras med begrepp, som affordance och multimodalitet, utifrån ett socialsemiotiskt
perspektiv. Klassrumssituationer analyseras med ett autoetnografiskt tillvägagångssätt.
Vetenskapsrådet har noterat att det saknas forskning om undervisning och lärares skolvardag
samt efterlyst nya metoder för att visualisera data. Studien svarar på dessa utmaningar inom
forskning om skolgång; rättvisa, skillnader i skolprestationer och digitalisering ur ett livslångt
lärandeperspektiv.
Resultatet är relaterat till undervisning och kursplanen i bild och till forskningsfältet
bildpedagogik inom det breddade forskningsområdet visuell kultur, beskriven i
Läroplan för grundskolan, förskoleklassen och fritidshemmet, Lgr 22. Studien presenterar resultat om
undervisningspraktik i bildämnet genom att se klassrummet som ett expanderande klassrum
som öppnar för olika subjektspositioner och returnerat lärande. Genom att skapa liminala utrymmen
och flyktlinjer lyfter undervisningen fram möjligheter till användande av artefakter, av
varierande teckensystem och varierande platser för lärande, samt relationsskapande för eleverna
i lärprocesser i ämnet bild.
Fil(er)
Datum
2024Författare
Palmér, Lova
Nyckelord
Affordance
Agency
Boys
Masculinities
Participation
Subject Positionings
Visual Arts Education
Publikationstyp
licentiate thesis
ISBN
9789198972924
(Printed)
9789198972931
(Digital)
Språk
swe