Implementering av HCT för svensk vägtransport som en del av ett internationellt RoRo/trailerflöde. En fallstudie på uppdrag av speditören DSV. Kandidatuppsats i Logistik Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet Vårterminen 2024 Handledare: Gert Sandahl Författare: Namn:
Abstract
The transport industry is highly competitive and low margin, with many small operators and a few giants. The industry faces significant challenges, including the need to reduce environmental impact, a shortage of drivers, and increasing demand due to trade growth and large investments. One potential solution is High Capacity Transport (HCT), which allows for higher payloads per vehicle, using longer or heavier truck combinations to transport more goods with the same number of drivers and vehicles. This study examines the implementation of HCT through a system analysis using cost calculations and theoretical frameworks, focusing on five logistics flows in Southern and Central Sweden. The relevant HCT vehicle for this study is a DUO-trailer or A-double, chosen due to the client's focus on international trailer transport. The model developed from the case study of the selected flows and theoretical framework indicates a complexity in implementation, driven primarily by three factors: legislation, time consumption and weight. Each of these factors should be understood for each individual flow to perform a useful cost calculation. The study’s cost analysis compares current transport costs against those for HCT and shows potential savings of -6.80% for flow 1, -8.16% for flow 2, and -6.56% for flow 3, excluding empty transport. However, flows 4 and 5 show potential cost increases of 20.84% to 30.65%. The study also shows a calculated break-even distance of 108,65 kilometers given a cross-docking and rearrangement of the trailers at the terminal at Hisingen. To consider the other factors in the model, a weight comparison, a route mapping and a time study have been conducted. These show that flow 1 requires rerouting to follow the designated road network, while flow 2 is fully compliant. Flows 3, 4, and 5 need volume consolidation due to partial coverage by the designated network. Time studies indicate that flows 1 and 2 comply with daily driving time regulations, but flows 3, 4, and 5 exceed these limits. Weight comparisons show that flow 1 is fully compliant, while flows 2 and 4 need permits for certain segments and flows 3 and 5 exceed allowed weights without special permits. The study concludes that further investigation into implementing HCT for flows 1 and 2 is advisable. Although additional factors must be considered such as organizational issues, contracts with haulers, and availability of suitable vehicles. All of these are subject to further investigation
Degree
Student essay
Other description
Transportbranschen är en konkurrensutsatt lågmarginalbransch med många små aktörer och några få giganter. Den står inför stora förändringar och utmaningar, såsom att minska miljöpåverkan, brist på chaufförer och ökad efterfrågan på grund av handelns tillväxt och industriinvesteringar. En möjlig lösning för att möta dessa utmaningar är innovation inom transportsektorn. En sådan innovation är High Capacity Transport (HCT). HCT innebär högre last per fordon, vilket gör att mer gods kan transporteras med samma antal förare och fordon. Denna studie undersöker implementeringen av HCT genom systemanalys med hjälp av kostnadskalkyler och teoribildning, med fokus på fem logistikflöden i Syd- och Mellansverige. De relevanta HCT-ekipagen för studien är en DUO-trailer eller A-dubbel, vilken passar uppdragsgivarens fokus på internationell trailertransport. Den modell som tagits fram utifrån fallstudien av de utvalda flödena och teoribildningen visar på en komplexitet i implementeringen, driven av framförallt tre faktorer; lagstiftning, tidsåtgång och vikt. Samtliga faktorer bör förstås för varje enskilt flöde för att kunna utföra en användbar kostnadskalkyl. Studiens kostnadskalkyl jämför nuvarande transportkostnader mot dem för HCT och visar potentiella besparingar på -6,80% för flöde 1, -8,16% för flöde 2 och -6,56% för flöde 3, exklusive tomtransport. Flöde 4 och 5 visar däremot potentiella kostnadsökningar på 20,84% till 30,65%. Studien visar också på en break-even distans på 108,65 kilometer givet en omlastning och rangering vid terminalen på Hisingen. För att beakta de övriga faktorerna i modellen har en viktjämförelse, en kartläggning av rutten och en tidsstudie genomförts. Dessa visar att flöde 1 kräver ruttomläggning för att följa det utpekade vägnätet till skillnad från flöde 2 som är fullt kompatibelt. Flöde 3, 4 och 5 kräver konsolidering vid terminal på grund av delvis täckning av utpekat vägnät. Tidsstudien visar att flöde 1 och 2 följer dagliga körtidsregler, medan flöde 3, 4 och 5 överskrider dessa gränser. Viktjämförelsen visar att flöde 1 är fullt kompatibelt givet nuvarande snitt tonnage, flöde 2 och 4 behöver tillstånd för vissa vägsträckor och flöde 3 och 5 överskrider tillåten vikt utan specialtillstånd.
Utifrån dessa resultat anses det lämpligt att vidare utreda en möjlig implementering av HCT för flöde 1 och 2 då de möter samtliga kriterier. En implementering kommer att innebära fler faktorer att beakta som denna studie inte tagit hänsyn till, exempelvis organisatoriska frågor, upphandlingsfrågor gentemot åkerierna och tillgång på lämpliga ekipage. Dessa är alla föremål för vidare utredning
Date
2024-08-30Author
Alagic, Adela Ella
Skogsberg, Kalle
Series/Report no.
Logistik 24/25:8
Language
swe