• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Business Administration / Företagsekonomiska institutionen
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Påverkan av EU-ETS på svenskverkande rederier

Abstract
Under de senaste decennierna har fokus riktats mot att försöka förbättra miljön genom olika typer av strategier, med insikten att utsläppen från sjöfarten spelar en betydande roll för den globala miljön. Idag, där cirka 80 % av världens gods transporteras till sjöss, är sjötransporten avgörande för den globala varutransporten tack vare dess fördelar som hög transportvolym och låga kostnader. Implementeringen av EU ETS inom sjöfarten utgör en komplex process som kräver samarbete och engagemang från både rederier och myndigheter. Genom att integrera marknadsmekanismer med miljöreglering kan EU ETS bidra till att skapa en mer hållbar sjöfartsindustri och minska dess miljöpåverkan. Med hjälp av olika segment såsom container, tank och shipmanagement bolag samt teorier har vi kunnat undersöka en helhetsbild av hur EU ETS kan påverka dagens rederier. Syftet med denna rapport är att granska hur implementeringen av EU ETS har påverkat företag som en följd av denna reglering och om det finns skillnader mellan olika segment. För att uppnå detta mål utfördes fallstudier med hjälp av intervjuer, dokumentation och analyser. Genom att kombinera kvalitativa intervjuer med insamling av interna och externa material strävar rapporten efter att fånga upp ett brett spektrum av perspektiv och erfarenheter inom branschen. På detta sätt strävar den efter att få en djupgående förståelse för hur olika faktorer påverkar företagens anpassning till EU ETS-regleringen. Resultatet av studien visar att det inte finns någon universell lösning för hur rederier ska hantera EU ETS. Istället behövs skräddarsydda strategier baserat på individuella förhållanden och affärsmodeller. Trots gemensamma utmaningar som kostnadsfördelning och administrativ börda, ser vissa rederier möjligheter i den ökade transparensen som EU ETS medför. Inköpsstrategierna för utsläppsrätter varierar inte bara mellan olika segment utan också inom samma segment. Studien visar att variationen i hantering och anpassning till EU ETS är betydande, och att den ökade transparensen kan gynna konkurrens och beslutsfattande, men kräver skräddarsydda strategier för varje rederi. Det understryker behovet av en flexibel och kontextuell ansats för att hantera EU ETS inom sjöfartsindustrin.
Degree
Student essay
URI
https://hdl.handle.net/2077/83282
Collections
  • Kandidatuppsatser Företagsekonomiska institutionen
View/Open
V24 FEK3L5 Arkivex Log 24 25 14.pdf (3.308Mb)
Date
2024-08-30
Author
Kadic, Melissa
Vural, Irem
Series/Report no.
Logistik 24/25:14
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV