Social Manipulation, bankernas värsta fiende ? En undersökning av svenska bankers metoder för att hantera finansiellt bedrägeri genom social manipulation
Abstract
Background: Fraud in Sweden has risen sharply over the past decade and criminal profits are
constantly increasing. Social engineering is a common method, and these frauds include
authorization fraud, romance fraud and investment fraud.
Problem: Social engineering fraud has increased significantly and is now one of the fastest
growing types of fraud in Sweden. Banks face challenges in maintaining customer trust and must
take action to combat fraud.
Aim: The purpose of the study is to investigate and analyze how Swedish banks work to
counteract financial fraud through social engineering aimed at their private customers.
Furthermore, the study aims to investigate the consequences and to discuss possible areas where
development may take place in the future.
Method: The methodology applied in the study can be divided into three parts: a literature review,
an interview study and a document analysis. The interview study was conducted to collect data
from respondents, while the document analysis complemented this with a review of existing
communications from banks regarding their work against financial fraud.
Results and analysis: Findings show a significant change in the area of financial fraud through
social engineering in recent years, with different views on which type is most problematic. Banks
are using many and varied measures to protect their customers, mainly by focusing on customer
awareness and analyzing customer behavior. The study highlights that increased awareness in the
community is a positive consequence, while fear and disengagement are negative effects. Future
developments in this area are expected to be characterized by technological developments and a
greater role for artificial intelligence.
Conclusion: The study highlights that banks apply a variety of methods and measures to address
financial fraud through social engineering. The efforts to combat these frauds give rise to both
positive and negative consequences, which can be analyzed through theories such as
Principal-Agent, Moral Hazard, Asymmetric Information, Operational Risks and the Stakeholder
Model. The outlook for financial fraud through social engineering is difficult to assess due to
constant change and technological development.
Degree
Student essay
Other description
Bakgrund: Bedrägerier i Sverige har ökat kraftigt under de senaste tio åren och brottsvinsterna
ökar ständigt. Social manipulation är en vanlig metod, och dessa bedrägerier inkluderar
befogenhetsbedrägerier, romansbedrägerier och investeringsbedrägerier.
Problem: Bedrägerier genom social manipulation har ökat kraftigt och är nu en av de snabbast
växande bedrägerityperna i Sverige. Bankerna står inför utmaningar att upprätthålla kundernas
förtroende och måste vidta åtgärder för att bekämpa bedrägerier.
Syfte: Syftet med studien är att undersöka och analysera hur svenska banker arbetar för att
motverka finansiellt bedrägeri genom social manipulation riktat mot sina privatkunder. Vidare
ämnar studien att undersöka de konsekvenser som finansiellt bedrägeri skapar och diskutera
eventuella områden där utveckling kan komma att ske i framtiden.
Metod: Den metod som tillämpats i studien kan delas in i tre delar: en litteraturstudie, en
intervjustudie och en dokumentanalys. Intervjustudien genomfördes för att samla in data från
respondenter, medan dokumentanalysen kompletterade detta med en granskning av befintlig
kommunikation från banker angående deras arbete mot finansiella bedrägerier.
Resultat och analys: Resultat visar på en markant förändring inom området för finansiella
bedrägerier genom social manipulation under de senaste åren, med olika åsikter om vilken typ
som är mest problematisk. Bankerna använder många och varierade åtgärder för att skydda sina
kunder, främst genom att fokusera på kundkännedom och analysera kundbeteenden. Studien
framhäver att ökad medvetenhet i samhället är en positiv konsekvens, medan rädsla och
utanförskap är negativa effekter. Framtida utveckling inom detta område förväntas präglas av
teknologisk utveckling och en större roll för artificiell intelligens.
Slutsats: Studien belyser att banker tillämpar många metoder och åtgärder för att hantera
finansiellt bedrägeri genom social manipulation. Arbetet med att bekämpa dessa bedrägerier ger
upphov till både positiva och negativa konsekvenser, vilka kan analyseras genom teorier som
Principal-Agent, Moral Hazard, Asymmetrisk Information, Operativa Risker och
Intressentmodellen. Framtidsutsikterna för finansiellt bedrägeri via social manipulation är
svårbedömda på grund av konstant förändring och teknologisk utveckling.
Nyckelord: Finansiellt bedrägeri, social manipulation, bank, metoder, åtgärder, strategier,
riskhantering, konsekvenser, utveckling, framtid
Date
2024-08-30Author
Sigström, Alexander
Möller, Linus
Keywords
Financial fraud, social engineering, banking, methods, measures, strategies, risk management, consequences, developments, future.
Series/Report no.
IFE 23/24:31
Language
swe