• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • The Artistic Faculty / Konstnärliga fakulteten
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Artistic Works / Konstnärliga arbeten Högskolan för scen och musik
  • View Item
  •   Home
  • The Artistic Faculty / Konstnärliga fakulteten
  • Academy of Music and Drama / Högskolan för scen och musik
  • Artistic Works / Konstnärliga arbeten Högskolan för scen och musik
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Musikteater/Musikal i folkbildande syfte

Summary
Musikteater/Musikal i folkbildande syfte Arbetet är ett resultat av processen under vilken musikteaterföreställningen ”Annorlunda, en musikteater om NPF” skrevs och iscensattes. Föreställningen, och arbetet fram till den, har dokumenterats och analyserats utifrån ett perspektiv där jag undersökt huruvida man genom musikteater/musikal kan främja fortbildning kring detta ämne. Målet med föreställningen har varit att öka kunskap för och förståelse kring neuropsykiatriska funktionsnedsättningar - att därigenom få ett mer empatisk förhållningssätt och en förstående syn av det omgivande samhället. Målet har också varit att få dagens skolor att öppna upp sina ögon för vad NPF-problematik kan föra med sig; att genom en fördjupad kunskap kring hur man kan anpassa verksamheten efter de behov de funktionsnedsatta barnen har ge vektyg för en större anpassning i skolan. Målgruppen för föreställningen har varit skolungdomar i åldern 14-16 år. Genom research och samarbeten med regissör Peter Wanselius och kompositör Louise Wanselius växte en föreställning fram och testades inför provpublik under våren 2024. Kulturförvaltningen i Göteborg beslutar att ta med föreställningen i Kulturkatalogen för Region Väst från och med hösten 2024. De bedömer ”att det är en viktig föreställning som tar upp NPF och ger en bra utgångspunkt för ett samtal med den unga publiken”. Arbetet består av: 1. Inledning 2. Bakgrund 3. Manus och musik 3.1 Manuset växer fram 3.2 Färdigställande av manus 3.3 Musiken 3.4 Filmerna/bilderna 4. Iscensättningen 5. Reflektion över självbiografi och fiktion 6. Målgruppen och publikmöten 7. NPF-anpassning och eftersamtal 8. Slutledning 9. Källor
URI
https://hdl.handle.net/2077/83200
Collections
  • Artistic Works / Konstnärliga arbeten Högskolan för scen och musik
View/Open
skriftligt arbete (189.7Kb)
Date
2024
Creator
Norblad, Nina
Keywords
NPF
autism
ADHD
musikal
musikteater
folkbildning
ångest
psykisk ohälsa
skolpublik
skolföreställningar
Publication type
artistic work
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV