Show simple item record

dc.contributor.authorHarmouche, Wafaa
dc.date.accessioned2024-08-27T07:35:38Z
dc.date.available2024-08-27T07:35:38Z
dc.date.issued2024-08-27
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/83186
dc.description.abstractDenna strukturerade forskningsöversikt lägger stor vikt vid begreppet meningsfull fritid i relation till barn och unga som bor i socioekonomiskt utsatta områden. Syftet med denna studie var att ta reda på vad forskningen säger om möjligheter för meningsfull fritid för barn och unga från 12 till 16 år i socioekonomiskt utsatta områden. Studiens frågeställningar var: vad inverkar på en meningsfull fritid för barn och unga från 12 till 16 år i socioekonomiskt utsatta områden? Identifierar forskningen samband mellan en meningsfull fritid för upplevelse av delaktighet i samhället och i så fall vilka faktorer är betydelsefulla? Något som är aktuellt i samhället är att barn och unga inte erbjuds samma förutsättningar till att få en meningsfull fritid, trots att det ingår i deras rättigheter. I denna studie kommer en induktiv tematisk analys att användas för att studera vilka teman som kommer fram utifrån databassökningen som utgått från PICO-modellen. 18 artiklar påvisades där 13 valdes ut och analyserades djupare. Resultatet visar på att det finns samband mellan den internationella forskningen och den svenska forskningen där exempelvis samhällets och skolans roll bär ett ansvar i att skapa en fritid som är meningsfull. Även ett föräldraengagemang och fritidsaktiviteter är två bidragande faktorer. Slutsatser visar bland annat på att begreppet meningsfull fritid är svårt att hitta inom internationell forskning jämfört med svensk forskning där begreppet är mer vanligt. Detta visar bland annat på vikten av att det behövs mer forskning inom området, för att erbjuda alla barn en meningsfull fritid.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectMeningsfull fritid, socioekonomiskt utsatta områden, utsatthet, barn, unga, delaktighetsv
dc.titleMENINGSFULL FRITID I SOCIOEKONOMISKT UTSATTA OMRÅDEN En strukturerad forskningsöversikt om barn och ungas förutsättningar till en meningsfull fritid i utsatta områdensv
dc.typeTexteng
dc.typeTexteng
dc.setspec.uppsokSocialBehaviourLaw
dc.type.uppsokH1
dc.type.uppsokH1
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.contributor.departmentUniversity of Gothenburg/Department of education, communication and learningeng
dc.contributor.departmentGöteborgs universitet/Institutionen för pedagogik, kommunikation och lärandeswe
dc.type.degreeStudent Essayeng
dc.type.degreeStudent Essayeng


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record