Show simple item record

dc.contributor.authorHedén, John
dc.date.accessioned2024-08-16T11:22:12Z
dc.date.available2024-08-16T11:22:12Z
dc.date.issued2024
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/2077/83011
dc.descriptionUppsats/Examensarbete: 15 hp. Avancerad nivå. Kurs: LGID2A, Ämneslärarprogrammet för gymnasielärare, Idrott och Hälsa. VT 2024. Handledare: Helene Bergentoft. Examinator: Vassilis Sevdalissv
dc.description.abstractMotivation är en drivkraft som har en central roll i relation till vår prestation och vårt välmående (Ryan & Deci, 2017). Allt det positiva som lärare i idrott och hälsa vill förmedla till sina elever påverkas av elevers motivation till ämnet. Syftet med denna studie är att bekanta sig med fenomenet motivation och undersöka hur det kan användas som ett verktyg i undervisningen i idrott och hälsa. Med utgångspunkt i Self Determination Theory (SDT), kommer denna studie att jämföra hur lärare i idrott och hälsa arbetar motivationsfrämjande. Denna teori hävdar att alla människor har tre grundläggande behov som behöver tillgodoses för att motivation ska främjas. Dessa behov är: tillhörighet, kompetens och autonomi. Metoden för denna undersökning bestod av både kvalitativa intervjuer samt lektionsobservationer. Fem lärare intervjuades som arbetade på gymnasiet och högstadiet samt genomfördes två observationer från lektioner på en gymnasieskola. Resultatet från empirin visar att lärare betonar relation till elever och klassrumsklimat som essentiella för att främja motivation hos elever. För att lyckas med det väl krävs lärare som engagerar sig i sina elever samt stärker den struktur som gynnar ett sunt klassrumsklimat.sv
dc.language.isoswesv
dc.subjectmotivationsv
dc.subjectIdrott och hälsasv
dc.subjectSDT (self determination theory)sv
dc.subjectundervisningsv
dc.titleKom igen, det blir kul!sv
dc.title.alternativeEn kvalitativ studie om motivationsfrämjande undervisning bland lärare i Idrott och Hälsasv
dc.typeTextsv


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record