• English
    • svenska
  • English 
    • English
    • svenska
  • Login
View Item 
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
  •   Home
  • Student essays / Studentuppsatser
  • Department of Food and Nutrition, and Sport Science / Institutionen för kost- och idrottsvetenskap
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Kom igen, det blir kul!

En kvalitativ studie om motivationsfrämjande undervisning bland lärare i Idrott och Hälsa

Abstract
Motivation är en drivkraft som har en central roll i relation till vår prestation och vårt välmående (Ryan & Deci, 2017). Allt det positiva som lärare i idrott och hälsa vill förmedla till sina elever påverkas av elevers motivation till ämnet. Syftet med denna studie är att bekanta sig med fenomenet motivation och undersöka hur det kan användas som ett verktyg i undervisningen i idrott och hälsa. Med utgångspunkt i Self Determination Theory (SDT), kommer denna studie att jämföra hur lärare i idrott och hälsa arbetar motivationsfrämjande. Denna teori hävdar att alla människor har tre grundläggande behov som behöver tillgodoses för att motivation ska främjas. Dessa behov är: tillhörighet, kompetens och autonomi. Metoden för denna undersökning bestod av både kvalitativa intervjuer samt lektionsobservationer. Fem lärare intervjuades som arbetade på gymnasiet och högstadiet samt genomfördes två observationer från lektioner på en gymnasieskola. Resultatet från empirin visar att lärare betonar relation till elever och klassrumsklimat som essentiella för att främja motivation hos elever. För att lyckas med det väl krävs lärare som engagerar sig i sina elever samt stärker den struktur som gynnar ett sunt klassrumsklimat.
Other description
Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Avancerad nivå. Kurs: LGID2A, Ämneslärarprogrammet för gymnasielärare, Idrott och Hälsa. VT 2024. Handledare: Helene Bergentoft. Examinator: Vassilis Sevdalis
URI
https://hdl.handle.net/2077/83011
Collections
  • Examensarbeten ämneslärarstudenter
View/Open
student essay advanced level (556.3Kb)
Date
2024
Author
Hedén, John
Keywords
motivation
Idrott och hälsa
SDT (self determination theory)
undervisning
Language
swe
Metadata
Show full item record

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV
 

 

Browse

All of DSpaceCommunities & CollectionsBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

My Account

LoginRegister

DSpace software copyright © 2002-2016  DuraSpace
Contact Us | Send Feedback
Theme by 
Atmire NV