Kom igen, det blir kul!
En kvalitativ studie om motivationsfrämjande undervisning bland lärare i Idrott och Hälsa
Abstract
Motivation är en drivkraft som har en central roll i relation till vår prestation och vårt
välmående (Ryan & Deci, 2017). Allt det positiva som lärare i idrott och hälsa vill förmedla
till sina elever påverkas av elevers motivation till ämnet. Syftet med denna studie är att
bekanta sig med fenomenet motivation och undersöka hur det kan användas som ett verktyg i
undervisningen i idrott och hälsa. Med utgångspunkt i Self Determination Theory (SDT),
kommer denna studie att jämföra hur lärare i idrott och hälsa arbetar motivationsfrämjande.
Denna teori hävdar att alla människor har tre grundläggande behov som behöver tillgodoses
för att motivation ska främjas. Dessa behov är: tillhörighet, kompetens och autonomi.
Metoden för denna undersökning bestod av både kvalitativa intervjuer samt
lektionsobservationer. Fem lärare intervjuades som arbetade på gymnasiet och högstadiet
samt genomfördes två observationer från lektioner på en gymnasieskola. Resultatet från
empirin visar att lärare betonar relation till elever och klassrumsklimat som essentiella för att
främja motivation hos elever. För att lyckas med det väl krävs lärare som engagerar sig i sina
elever samt stärker den struktur som gynnar ett sunt klassrumsklimat.
Other description
Uppsats/Examensarbete: 15 hp. Avancerad nivå. Kurs: LGID2A, Ämneslärarprogrammet för gymnasielärare, Idrott och Hälsa. VT 2024. Handledare: Helene Bergentoft. Examinator: Vassilis Sevdalis
Collections
View/ Open
Date
2024Author
Hedén, John
Keywords
motivation
Idrott och hälsa
SDT (self determination theory)
undervisning
Language
swe